Poślizg nadsterowny – kiedy występuje?
22.02.2019
Jako że zima w pełni, warto pamiętać, że szybka i dynamiczna jazda, w połączeniu z przymrozkami oraz śniegiem, zwiększa ryzyko wpadnięcia w poślizg. A ten może przytrafić się nawet największym motoryzacyjnym wyjadaczom.
W związku z powyższym, przypominamy o istnieniu zjawiska poślizgu nadsterownego, z którym mamy do czynienia kiedy tył samochodu zaczyna „uciekać” na zewnątrz zakrętu. Najczęściej można się z nim spotkać w samochodach z napędem na tylną oś oraz kiedy kierowca odpuszcza gaz i skręca kierownicą. Wynika to z przesunięcia środka ciężkości na przednie koła i odciążenia tylnej osi pojazdu.
Szczególnie sprzyjającymi warunkami do wpadnięcia w poślizg nadsterowny są:
• Zbyt duża prędkość;
• Śliska nawierzchnia;
• Zły stan amortyzatorów;
• Zużyte opony.
Do poślizgu może dojść nie tylko na zakręcie, czasem wystarczy prozaiczna zmiana pasa ruchu.
Jak wyjść cało z poślizgu nadsterownego?
Z wyczuciem kontrując kierownicą, a więc skręcając kołami w kierunku, w którym ucieka tył samochodu. Co ważne, zbyt mocna kontra może doprowadzić do gwałtownej zmiany rozkładu masy i w momencie złapania przyczepności autem może zarzucić w drugą stronę!
Mamy jednak nadzieję, iż z powyższych wskazówek nigdy nie będziecie musieli skorzystać na drodze.