PLAY - FAQ
Pytania ogólne
Dlaczego „NaviExpert w Play”, a nie zwykła nawigacja?
Co to jest Community Traffic i jak z tego korzystać?
Czy „NaviExpert w Play” jest przydatny bez odbiornika GPS?
Czy wyświetlacz telefonu komórkowego nie jest zbyt mały dla celów nawigacji?
Ile trwa pobranie lub przeliczenie jednej trasy?
Czy opłaca mi się zakup nawigacji?
Czy to prawda, że mapy cyfrowe Polski są ciągle niedoskonałe, więc i tak trzeba wozić w samochodzie atlas Polski?
Czy nawigacja będzie działać w miejscach gdzie nie ma zasięgu sieci komórkowej?
Czy w trakcie korzystania z systemu „NaviExpert w Play” można odbierać i wykonywać rozmowy telefoniczne?
Czy „NaviExpert w Play” korzysta z Internetu?
Kompatybilność telefonów
Jakie warunki musi spełnić telefon żeby działał na nim „NaviExpert w Play”?
Jakie telefony są najlepsze do celów nawigacji?
Czy będzie nawigacja na telefony z systemem Android?
Czy będzie nawigacja na telefon iPhone?
Czy „NaviExpert w Play” obsługuje telefony z systemem Windows Mobile?
Instalacja
Jak zainstalować program „NaviExpert w Play”?
Gdzie zainstalować program „NaviExpert w Play”: w pamięci telefonu czy na karcie pamięci?
Dlaczego nie mogę zainstalować programu?
Błąd instalacji „NaviExpert w Play” - telefon odrzuca aplikację pomimo poprawnego profilu WAP?
Dlaczego podczas instalacji programu w telefonie pada komunikat typu „błąd certyfikatu”?
Zaufane certyfikaty.
Konfiguracja telefonu
Ustawienie przeglądarki internetowej.
Ustawienie GPS dla odbiorników wewnętrznych (wbudowanych).
Program nie łączy się z odbiornikiem GPS lub nie wyszukuje żadnego urządzenia Bluetooth.
Koszty, płatności i dostęp
Opłaty za transfer danych w „NaviExpert w Play” miały być gratis a otrzymałem rachunek za korzystanie z internetu.
Ile danych jest pobieranych przy wytyczeniu trasy o długości 300km?
Czy koszty GPRS nie będą zbyt wysokie podczas nawigacji poza granicami Polski?
Co się stanie z wykupionym abonamentem/pakietem tras jeżeli zmienię telefon?
Czy korzystanie z systemu „NaviExpert w Play” wymaga podpisywania dodatkowej umowy z operatorem sieci komórkowej?
Jak można zapłacić za dostęp do systemu „NaviExpert w Play”?
Czy mogę wykupić usługę poprzez SMS z innego telefonu niż ten z „NaviExpert w Play”?
Wysłałem SMSa wykupującego abonament a nie dostałem żadnego potwierdzenia zakupu.
Typowe problemy i ich rozwiązywanie
Błąd połączania internetowego, brak zasięgu sieci lub włączony inny program korzystający z połączenia GPRS.
Nie działa połączenie GPRS. Program zgłasza błąd połączenia GPRS lub zawiesza się podczas łączenia.
„NaviExpert w Play” często podaje nieprawidłową informację, że zjechałem z trasy.
Pojawia się komunikat "Usługa chwilowo niedostępna".
Wykupiony abonament jest nieaktywny.
„NaviExpert w Play” i cały telefon działa mniej stabilnie niż na początku.
„NaviExpert w Play” zainstalowany na karcie pamięci działa wolno i mało stabilnie.
Trasa z punktami pośrednimi prowadzi do centrum miejscowości zamiast omijać ją obwodnicą.
Brak dźwięków.
Cichy dźwięk.
Brak dźwięku w słuchawce BT lub zestawie głośnomówiącym.
Zgłosiłem(am) fotoradar (nawet kilka razy), lecz wciąż nie pojawia się on w „NaviExpercie w Play”.
Wydłużanie pracy baterii w czasie użytkowania nawigacji.
Za wczesne przełączanie się trybu nocnego/dziennego.
Pytania ogólne
Dlaczego „NaviExpert w Play”, a nie zwykła nawigacja?
Po prostu „NaviExpert w Play” to lepsze i
nowocześniejsze rozwiązanie niż zwykłe nawigacje. Przede wszystkim, z
„NaviExpert w Play” dojedziesz do celu szybciej i
oszczędzisz cenny czas, dzięki:
- Nawigacji bez korków opartej na technologii Community
Traffic.
- Automatycznemu omijaniu remontów – „NaviExpert w
Play” od razu wytyczy trasę, która w optymalny sposób ominie
zamknięty odcinek.
- Dostępowi do zawsze aktualnych map, ze wszystkim najnowszymi
odcinkami dróg bez dodatkowych kosztów za aktualizację map –
„NaviExpert w Play” wykorzysta więc każdą oddaną do
użytku drogę, aby skrócić Twój czas dojazdu.
Z „NaviExpert w Play” jedziesz też bezpieczniej dzięki
przypomnieniom o fotoradarach i niebezpiecznych miejscach. Oczywiście
„NaviExpert w Play” oferuje też wszystkie funkcje zwykłej
nawigacji prowadząc głosowo i graficznie „od drzwi do drzwi”.
Co to jest Community Traffic i jak z tego korzystać?
Community Traffic jest to autorska technologia opracowana przez
firmę NaviExpert. Jest to system analizy faktycznego ruchu na drodze
- pozwalający na określenie tras najbardziej uczęszczanych i
zakorkowanych oraz wskazanie odcinków, gdzie pojazdy poruszają się
płynnie. Uruchomiony na komórce program „NaviExpert w Play”
wysyła anonimowo dane o ruchu drogowym do serwera. Następnie serwer
systemu zbiera i przetwarza dane od tysięcy użytkowników i na tej
podstawie system „uczy się” rzeczywistych prędkości jazdy
na poszczególnych odcinkach w zależności od pory dnia i tygodnia.
Dzięki temu system „wie” gdzie i kiedy typowo pojawiają
się korki i jest w stanie wyznaczać trasy statystycznie najszybsze.
Żeby skorzystać z technologii Community Traffic wystarczy ułożyć
trasę typu Optymalna-Premium lub Najszybsza-Premium. W NaviExpercie w
Play można wyłączyć wysyłanie danych do systemu Community Traffic
przez wyłączenie opcji w menu Narzędzia | Ustawienia | Ustawienia
GPRS | Udział w Community Traffic.
Czy „NaviExpert w Play” jest przydatny bez odbiornika GPS?
Oczywiście. Bez GPS możesz:
- Lokalizować dokładnie dowolny adres lub interesujący punkt,
dzięki funkcji Mapa sąsiedztwa. Bez trudu ustalisz np. gdzie
znajduje się dom twojego znajomego lub interesujący Cię sklep.
- Planować najszybszą lub najkrótszą trasę przejazdu. Możesz ją
potem przeglądać korzystając z funkcji Widok trasy.
- Korzystać z bazy interesujących punktów (POI) - sklepów,
firm, bankomatów, restauracji…. Nie będzie Ci już potrzebna
książka telefoniczna firm. Szybko znajdziesz najbliższy bankomat,
aptekę.
Czy wyświetlacz telefonu komórkowego nie jest zbyt mały dla celów nawigacji?
W systemie nawigacji samochodowej najważniejsze są komunikaty
głosowe. Naszym zdaniem „NaviExpert w Play” oferuje
najbardziej intuicyjne i precyzyjne komunikaty głosowe spośród
dostępnych w Polsce systemów nawigacji. Pozwalają one wykonać
większość manewrów bez spoglądania na wyświetlacz. Rzut oka na ekran
potrzebny jest tylko w przypadku bardziej skomplikowanych skrzyżowań.
W trakcie jazdy kierowca i tak nie ma czasu na przyglądanie się
mapie, a nadmiar szczegółów może być dla niego wręcz przeszkodą. W
domyślnym trybie automatycznego skalowania, mapa jest powiększana
przy zbliżaniu się do manewru. Nawet na małym wyświetlaczu będziesz
wyraźnie widział(a) jaki manewr masz wykonać.
Ile trwa pobranie lub przeliczenie jednej trasy?
Przeliczanie tras odbywa się na bieżąco, z szybkością praktycznie
taką samą jak w przypadku urządzeń z mapami przechowywanymi na karcie
pamięci. Pobieranie długiej trasy może być nawet szybsze w systemie
„NaviExpert w Play”, ponieważ trasy są obliczane na
bardzo szybkich serwerach, które obliczają nawet bardzo długą
optymalną trasę w ułamku sekundy. Telefon lub PDA z mapą
przechowywaną na karcie może taką trasę układać zdecydowanie dłużej.
Czy
opłaca mi się zakup nawigacji?
Z nawigacji powinien korzystać każdy kierowca. Nawigacja
satelitarna to:
- Wygoda - możemy dojechać w dowolne miejsce, znaleźć
najbliższy bankomat, aptekę i tysiące innych interesujących punktów.
- Bezpieczeństwo - komunikaty głosowe pozwalają nam pokonać
większość trasy bez odrywania oczu od drogi, system z wyprzedzeniem
informuje nas o niezbędnych manewrach, możemy się więc na nie
spokojnie przygotować.
- Oszczędność czasu - nie tracimy czasu na planowanie wyjazdu,
na błądzenie w poszukiwaniu punku docelowego. Szczególnie ważna jest
stosowana technologia Community Traffic która pozwala skrócić czas
dojazdu w niektórych przypadkach nawet o 30%.
Jeśli będziesz korzystać z nawigacji tylko co jakiś czas,
„NaviExpert w Play” jest dla Ciebie idealnym
rozwiązaniem. Korzystając z abonamentów krótkoterminowych płacisz
tylko za te dni, w których korzystasz z nawigacji. Pomyśl też czy nie
jeździsz w nieznane miejsca rzadko właśnie dlatego, że nie masz
nawigacji. Wyobraź sobie, że w każdej chwili możesz dojechać wprost
pod jeden z prawie dwóch milionów adresów w Polsce równie łatwo jak
np. do domu swoich rodziców, że w każdej chwili możesz odwiedzić
jedną z tysięcy atrakcji turystycznych zawartych w naszej bazie POI,
że w każdym mieście czujesz się równie swobodnie jak w tym, w którym
mieszkasz.
Czy to prawda, że mapy cyfrowe Polski są ciągle niedoskonałe, więc i tak trzeba wozić w samochodzie atlas Polski?
Nieprawda. Oczywiście mapy Polski nie są doskonałe. Doskonałe nie
są także mapy innych krajów. Jest też prawdą, że jakość map Polski
ciągle odstaje jeszcze trochę od jakości map Europy Zachodniej.
Jakość tych map zdecydowanie przekracza jednak jakość map
papierowych. Nawet wożąc w samochodzie najdokładniejszy atlas Polski
oraz wszystkie dostępne plany miejscowości nie uzyskasz tak dobrego
zbioru map jak oferowany przez nas. Dla wielu małych miejscowości
nikt nawet nie oferuje map papierowych. Ponadto mapy papierowe bardzo
rzadko zawierają informacje adresowe, kierunki ulic, zakazy/nakazy
skrętu…
Czy nawigacja będzie działać w miejscach gdzie nie ma zasięgu sieci komórkowej?
Tak. W trakcie nawigacji połączenie z siecią jest niezbędne
jedynie wtedy kiedy pobieramy trasę (wyznaczmy nową trasę,
zjechaliśmy z wyznaczonej trasy i system automatycznie wyznacza nową
trasę) lub mapę (używamy funkcji z menu Mapa). Tak więc, naturalne
przerwy w zasięgu sieci występujące w trakcie jazdy są niezauważalne.
Dodatkowo w programie można wyłączyć automatyczne pobieranie trasy
przy zjeździe z trasy opcja Auto przeliczanie tras w kraju w menu
Narzędzia | Ustawienia | Ustawienia trasy. W okolicy całkowicie
pozbawionej zasięgu sieci GSM będzie można korzystać jedynie z
funkcji, które nie wymagają dostępu do serwera.
Czy w trakcie korzystania z systemu „NaviExpert w Play” można odbierać i wykonywać rozmowy telefoniczne?
Tak, choć szczegóły i stopień komfortu zależą od telefonu i
zasięgu sieci. Rozmowę możesz odebrać na każdym telefonie. Na
niektórych telefonach powoduje to chwilowe zatrzymanie programu na
czas rozmowy, na innych nawigacja działa nadal. W zasięgu sieci 2G
może zdarzyć się, że rozmowa telefoniczna nie będzie możliwa –
dzwoniący usłyszy komunikat, że abonent jest poza zasięgiem sieci.
Takie zachowanie jest zależne od modelu telefonu, gdyż nie wszystkie
telefony są w stanie obsłużyć jednocześnie połączenie internetowe i
rozmowę.
Czy „NaviExpert w Play” korzysta z Internetu?
System NaviExpert został zaprojektowany jako system działający
online (z połączeniem do Internetu). Dzięki temu użytkownik ma dostęp
do unikalnych i nie spotykanych w innych systemach nawigacyjnych cech
i funkcji. Połączenie z Internetem jest niezbędne jedynie wtedy,
kiedy rejestrujemy się w systemie, układamy trasę lub pobieramy mapę.
Sama nawigacja nie wykorzystuje intensywnie połączenia internetowego.
Można tak skonfigurować „NaviExperta w Play” by korzystał
z sieci w sposób minimalny. Jednak taka konfiguracja wpłynie na
komfort użytkowania programu. Połączenie do Internetu jest jednak
utrzymywane ze względu na: komfort i szybkość działania samego
programu, możliwość szybszego reagowania na zjazd z zaplanowanej
trasy i automatyczne wyznaczenie nowej trasy, możliwość interakcji z
innymi użytkownikami poprzez zgłaszanie fotoradarów, kontroli
drogowych, niebezpiecznych miejsc, remontów i innych w celu tworzenia
aktualnej bazy danych utrudnień występujących na drogach, w celu
anonimowego zbierania statystyk przejazdów, dzięki czemu system
NaviExpert potrafi wyznaczać trasy omijające korki, automatycznego
pobierania aktualnych map, szybszego ustalania położenia na
telefonach wykorzystujących wspomaganie GPS.
Kompatybilność telefonów
Jakie warunki musi spełnić telefon żeby działał na nim „NaviExpert w Play”?
Najważniejsze warunki to:
- Java MIDP 2.0,
- obsługa Bluetooth z poziomu języka Java w przypadku telefonów
bez wbudowanego GPS (JSR-82) lub wbudowany odbiornik GPS,
- uruchamianie programów napisanych w Javie o wielkość co
najmniej 1MB (tzw. Maximum Jar Size),
- wielkość pamięci RAM minimum 2MB (tzw. Maximum Heap Size),
- Windows Mobile od wersji 6.0 z wirtualna maszyną Java firmy
Esmertec.
Telefon, który spełnia powyższe warunki aby zostać dodany do listy
kompatybilnych z systemem „NaviExpert w Play” musi
przejść dodatkowo szczegółowe testy określające stabilność
oprogramowania software telefonu oraz poprawną współpracę z
wbudowanym odbiornikiem GPS.
Jakie telefony są najlepsze do celów nawigacji?
Najwygodniejsze jest oczywiście korzystanie z nawigacji w
telefonie z wbudowanym GPS. Takich telefonów pojawia się coraz
więcej. Dzięki technologii A-GPS odbiorniki wbudowane w telefonie
często działają lepiej, np. szybciej ustalają pozycję niż zewnętrzne
odbiorniki GPS, czy odbiorniki wbudowane w dedykowanych urządzeniach
do nawigacji offline (tzw. PND). Wybierając telefon warto zwrócić
uwagę na jakość wyświetlacza. Szczególnie ważny jest kontrast
wyświetlacza, ponieważ zapewnia dobrą widoczność w jasny dzień i
komfort w nocy. Większość nowoczesnych telefonów ma już właśnie takie
kontrastowe wyświetlacze. Na stronie www.naviexpert.pl
w dziale Pobierz jest dostępna lista telefonów szczególnie
rekomendowanych i rekomendowanych (Lista szczególnie rekomendowanych
telefonów, Lista rekomendowanych telefonów).
Czy będzie nawigacja na telefony z systemem Android?
Wersja NaviExperta na platformie Google Android jest obecnie w
trakcie testów. Po zakończeniu testowania i usunięciu ewentualnych
błędów zostanie wydana wersja oficjalna.
Czy będzie nawigacja na telefon iPhone?
Do czasu wprowadzenia możliwości obsługi Javy przez telefony
iPhone działanie aplikacji „NaviExpert w Play” nie będzie
możliwe.
Czy „NaviExpert w Play” obsługuje telefony z systemem Windows Mobile?
Obecnie obsługiwane są nowsze telefony HTC oraz Sony Ericsson
Xperia X1. Warunkiem działania NaviExperta na telefonach z tym
systemem jest posiadanie wersji WindowsMobile 6.0 lub wyżej oraz
wirtualnej maszyny Java firmy Esmertec wydana po czerwcu 2008.
Instalacja
Jak zainstalować program „NaviExpert w Play”?
Aby pobrać „NaviExpert w Play” należy:
- Wysłać SMSa o treśći NE na numer 321 i wejść w adres, który
zostanie przysłany w odpowiedzi
lub
a następnie
- pobrać aplikację odpowiednią dla Twojego modelu telefonu -
zazwyczaj Twój model telefonu zostanie automatycznie rozpoznany,
jeśli nie, to wybierz ręcznie model,
- zainstaluj aplikację w pamięci telefonu.
Gdzie zainstalować program „NaviExpert w Play”: w pamięci telefonu czy na karcie pamięci?
Program należy instalować w pamięci telefonu.
Dlaczego nie mogę zainstalować programu?
Najczęstsze przyczyny:
- Nieprawidłowa data i czas ustawiony w telefonie.
- Błędna konfiguracja profili internetowych w telefonie
oraz/lub profilu związanego z konkretną aplikacją. Objawem będzie
niedziałanie przeglądarki internetowej a w przypadku NaviExperta
komunikat typu „Błąd połączenia do serwera” już przy
rejestracji użytkownika (w wypadku nowej instalacji NaviExperta) i
przy innych kontaktach z serwerem (np. pobieranie trasy, mapy).
- Zainstalowany program antywirusowy blokujący połączenia do
internetu.
Błąd instalacji „NaviExpert w Play” - telefon odrzuca aplikację pomimo poprawnego profilu WAP?
W przypadku problemów z instalacją „NaviExpert w Play”
na telefonie należy spróbować następujących kroków:
- w przypadku problemów z instalacją wersji podpisanej prosimy
też sprawdzić czy na telefonie jest ustawiona poprawna data i czas
(spójrz niżej) oraz czy następujące ustawienia (dotyczy telefonów
firmy Nokia) znajdujące się w menu Menager aplikacji opcja
Ustawienia: Instalacja oprogramowania dopuszczalne wartości:
Wszystko lub Tylko podpisane, Sprawdzanie certyfikatu online powinno
mieć wartość Nie.
- upewnić się że zostały wykonane dodatkowe ustawienia właściwe
dla danego modelu (niezbędne na niektórych telefonach - szczegóły na
http://get.naviexpert.pl),
- upewnić się że w telefonie znajduje się odpowiednia ilość
pamięci (minimum 2MB) – pomaga ręczne oczyszczenie telefonu ze
starych SMSów, zdjęć itd. lub przywracanie ustawień fabrycznych lub
w ostateczności twardy reset telefonu (Uwaga! Telefon utraci
wszystkie kontakty zapisane w pamięci telefonu – należy je
wcześniej zabezpieczyć),
- po dokonaniu aktualizacji oprogramowania software telefonu w
serwisie Nokii wykonać twardy reset telefonu (Uwaga! Telefon utraci
wszystkie kontakty zapisane w pamięci telefonu – należy je
wcześniej zabezpieczyć),
- usunąć poprzednią wersję programu jeśli była wcześniej
zainstalowana, zrestartować telefon,
- jeśli wciąż nie udaje się instalacja wersji podpisanej,
zainstalować wersję niepodpisaną.
Dlaczego podczas instalacji programu w telefonie pada komunikat typu „błąd certyfikatu”?
Aby aplikacja mogła zostać uznana przez telefon jako zaufana a tym
samym dająca więcej uprawnień stosuje się certyfikat, który wydawany
jest na określony czas. Przyczyną podawanego komunikatu może być
błędnie ustawiona data w telefonie. Jeśli komunikat ten podawany jest
pomimo poprawnie ustawionej daty, należy zainstalować tzw. wersję
niepodpisaną (bez certyfikatu). Na telefonach firmy Nokia należy
sprawdzić opcję Managera aplikacji Sprawdzanie certyfikatów online –
powinna być ustawiona wartość Nie.
Zaufane certyfikaty.
Program „NaviExpert w Play” jest podpisany
certyfikatem VeriSign.
Konfiguracja telefonu
Ustawienie przeglądarki internetowej.
„NaviExpert w Play” łącząc się z serwerem w celu
pobrania aplikacji oraz pobierania tras korzysta z profilu
internetowego WAP. Jeżeli kupiłeś telefon w sieci sprzedaży Play,
jest on przygotowany do połączenia z WAP. W pozostałych przypadkach
przy pierwszym uruchomieniu telefonu z kartą SIM Play dostaniesz SMS
konfiguracyjny, który należy zainstalować w telefonie. Profil WAP
można też skonfigurować automatycznie. Automatycznej konfiguracji
dokonuje się przez stronę https://konfiguracja.playmobile.pl.
Ręczna edycja profili polega na wprowadzeniu następujących danych:
Punkt dostępu (APN): wap
Uwierzytelnianie: brak
Nazwa
użytkownika: brak
Hasło: brak
Strona główna:
http://wap.playmobile.pl
Adres serwera proxy: 10.10.25.5
Port: 8080
Uwaga, na
telefonach firmy SonyEricsson należy wybrać opcję Transmisja PS i CS.
Ustawienie GPS dla odbiorników wewnętrznych (wbudowanych).
Aby umożliwić szybkie namierzanie pozycji geograficznej na
telefonach z wbudowanym odbiornikiem GPS należy ustawić i
skonfigurować wspomaganie GPS (nazywane: A-GPS, Podpowiedzi, GPS+).
Uwaga: wspomaganie GPS może działać tylko przy użyciu profilu
Internet (nie WAP). W przypadku problemów skontaktuj się z pomocą
techniczną producenta telefonu. Polecana konfiguracja kont danych
(profili przesyłania danych) dla telefonów SonyEricsson z wbudowanym
GPSem (np. C702):
- Ustawić na aplikacji NaviExpert konto danych WAP (idź do
Organizator | Programy, podświetl program NaviExpert-Play a
następnie wybierz Opcje | Ustawienia internetowe, potem wybierz
Niestandardowe i wybierz w polu Łącz używajac profil WAP i zatwierdź
wybór naciskając przycisk Zapisz.),
- Włącz profil Internet jako ogólny profil w telefonie by
działało wspomaganie GPS (idź do Ustawienia | Łączność | Ustawienia
internetowe, następnie wybierz Łącz używając ustaw profil Internet,
ostatecznie naciśnij przycisk Zapisz).
- Ustaw profil WAP na przeglądarce internetowej (wybierz
Internet | Opcje | Zaawansowane | Łączność, następnie ustaw w polu
Łącz używając profil WAP).
Konfiguracja telefonów Samsung z wbudowanym GPSem (np. 7350,
7220):
- Ustaw profil WAP na aplikacji (Aplikacje | Gry i aplikacje |
Opcje | Zaawansowane | Profile transmisji danych, zaznaczyć profil
WAP, następnie Opcje | Zapisz),
- Ustawić wspomaganie dla GPS (Ustawienia | Telefon |
Ustawienia GPS | GPS+ | Profile transmisji danych zaznacz profil
WAP, a następnie Opcje | Zapisz, ustaw automatyczne pobieranie
danych w menu GPS+ | Automatycznie, zaznacz opcję Włącz),
Konfiguracja telefonów Nokia (np. N95, E75):
- Włączenie wspomagania GPS (Panel sterowania | Ustawienia |
Ogólne | Pozycjonowanie | Serwer pozycjonowania, ustawić Punkt
dostępu profil Internet, sprawdzić czy Adres serwera ma wartość
supl.nokia.com)
Program nie łączy się z odbiornikiem GPS lub nie wyszukuje żadnego urządzenia Bluetooth.
- Wyłącz i ponownie włącz telefon.
- Upewnij się czy włączony w telefonie jest moduł Bluetooth.
- Uruchom program „NaviExpert w Play” i ponownie
wyszukaj odbiornik GPS.
W niektórych telefonach sporadycznie zdarza się zawieszenie układu
Bluetooth. Nie działa wtedy żadna komunikacja Bluetooth. Pomaga
wyłączenie i ponowne włączenie telefonu. Można także usunąć wszystkie
sparowane z telefonem urządzenia zewnętrzne korzystające z interfejsu
Bluetooth, a następnie w „NaviExpert w Play” wybrać z
menu Narzędzia | Ustawienia | Wyczyść opcję Odbiornik GPS i usunąć
urządzenie, które jest traktowane jako GPS przez NaviExperta.
Koszty, płatności i dostęp
Opłaty za transfer danych w „NaviExpert w Play” miały być gratis a otrzymałem rachunek za korzystanie z internetu.
W ramach zakupionego abonamentu nawigacyjnego opłaty za transfer
danych poprzez profil WAP są darmowe. Darmowy transfer obejmuje
wyłącznie ściąganie tras i map poprzez program „NaviExpert w
Play”. Ściągnięcie samej aplikacji nie jest darmowe.
Ściągniecie aplikacji generuje transfer ok 700KB. W przypadku
telefonów z wbudowanym odbiornikiem GPS wymagającym wspomagania
namierzania pozycji geograficznej poprzez sieć GSM, pobierane będą
dodatkowe opłaty za każdą rozpoczętą paczkę internetową (wspomaganie
poprzez sieć wymaga ustawienia profilu internetowego dla odbiornika
GPS). Inną przyczyną rozliczania przez operatora za transfer danych
może być równoległe odwiedzanie stron internetowych poprzez
przeglądarkę internetową telefonu. Na telefonach firmy SonyEricsson
należy zwrócić uwagę na ustawienia opcji Transmisja danych
(Ustawienia | Łączność | Transmisja danych | Usługa preferowana).
Wartość opcji Usługa preferowana powinna być Transmisja PS i CS.
Profile wykorzystywane do łączenia do Internetu powinny wykorzystywać
ten typ transmisji w przeciwnym razie można być narażonym na wysokie
koszty korzystania z Internetu.
Ile danych jest pobieranych przy wytyczeniu trasy o długości 300km?
Wielkość transferu zależy od: długości trasy oraz od informacji
otoczenia trasy (ilość dochodzących dróg, fotoradarów itp.). Jeśli
trasa nie będzie przeliczana (w wyniku np. po zjazdu z wytyczonej
trasy) transfer ten wynosi około 80KB. W systemie „NaviExpert w
Play” transfer tych danych jest bezpłatny.
Czy koszty GPRS nie będą zbyt wysokie podczas nawigacji poza granicami Polski?
Koszty GPRS w roamingu rzeczywiście są wyższe niż w Polsce, ale
Play oferuje atrakcyjne stawki we współpracy z wybranymi operatorami
zagranicznymi. Aktualne oferty roamingowe patrz strona
http://playmobile.pl/.
Co się stanie z wykupionym abonamentem/pakietem tras jeżeli zmienię telefon?
Po przełożeniu karty SIM możesz przenieść nabyte uprawnienia na
nowy telefon. Najsprawniej przeniesiesz uprawnienia instalując
aplikacje „NaviExpert w Play” od nowa.
Czy korzystanie z systemu „NaviExpert w Play” wymaga podpisywania dodatkowej umowy z operatorem sieci komórkowej?
Nie.
Jak można zapłacić za dostęp do systemu „NaviExpert w Play”?
Jednym sposobem jest zakup usługi poprzez wysłanie SMSa z poziomu
programu „NaviExpert w Play”. Przedłużenie abonamentu
jest płatne i wykonuje się go poprzez aplikację „NaviExpert w
Play” w menu Narzędzia | Rejestracja | Dostęp SMS. Pamiętaj, że
przy pierwszym pobraniu aplikacji na telefon uzyskujesz „Abonament
startowy gratis” na okres 7 dni. Aktualny cennik usług jest
dostępny na stronie: http://www.naviexpert.pl/play,
w dziale Aktualna oferta.
Czy mogę wykupić usługę poprzez SMS z innego telefonu niż ten z „NaviExpert w Play”?
Nie jest to możliwe.
Wysłałem SMSa wykupującego abonament a nie dostałem żadnego potwierdzenia zakupu.
Zarówno po wysłaniu SMSa wykupującego abonament z poziomu telefonu
jak i z poziomu aplikacji „NaviExpert w Play” dostaniesz
potwierdzenie zakupu w formie SMSa, np.: „Dziekujemy za
wykupienie uslugi Nawigacja Play 24 godziny dla numeru 48xxxxxxxxx.
Szerokiej drogi!”. Przysłanie SMSem potwierdzenia przydzielenia
usługi może się opóźnić, więc istnieje też możliwość sprawdzenia czy
usługa została przydzielona w programie „NaviExpert w Play”.
W tym celu idź do menu Narzędzia | Rejestracja | Dostępne usługi.
Zobacz czy wykupiona usługa jest na liście usług.
Typowe problemy i ich rozwiązywanie
Błąd połączania internetowego, brak zasięgu sieci lub włączony inny program korzystający z połączenia GPRS.
Komunikat może wynikać z:
- zainstalowanego programu antywirusowego blokującego
połączenie z internetem,
- na starszych modelach telefonów inna aplikacja może blokować
dostęp do łącza internetowego,
- braku zasięgu sieci operatora GSM,
- błędów w konfiguracji telefonów oraz profili internetowych
(niekiedy wymagane są dodatkowe ustawienia proxy i/lub DNS dla
określonych modeli telefonów),
- na Windows Mobile - błędnej konfiguracji dostępu do łącza
internetowego lub blokady przez program ActiveSync,
- ustawienia uprawnień dostępu aplikacji do łącza
internetowego,
- chwilowej przerwie w działaniu serwera systemu „NaviExpert
w Play”.
Nie działa połączenie GPRS. Program zgłasza błąd połączenia GPRS lub zawiesza się podczas łączenia.
Przede wszystkim upewnij się, że masz prawidłowo skonfigurowany
profil WAP i aplikacja z niego korzysta. Upewnij się co do ustawień
uprawnień dostępu aplikacji.
„NaviExpert w Play” często podaje nieprawidłową informację, że zjechałem z trasy.
Komunikat może być wynikiem:
- problem z dokładnością ustalania pozycji przez GPS (słabego
wystawienia odbiornika GPS na widok satelitów, słabo naładowanej
baterii w odbiorniku GPS, błędnych ustawień dla wbudowanego
odbiornika GPS, naturalnych fluktuacji wskazań odbiornika GPS
wynikających z położenia względem satelitów, metalizowanej szyby
samochodu, uszkodzonego odbiornika GPS),
- nieprawidłowo wyrysowanego przez producenta mapy przebiegu
drogi (występuje bardzo rzadko).
Niezwłocznie po włączeniu programu „NaviExpert w Play”
umieść GPS w widocznym np. za przednią szybą samochodu. Producenci
odbiorników GPS często zapewniają, że ich odbiorniki działają w nawet
w schowku lub pod siedzeniem. W praktyce może być np. tak, że
odbiornik umieszczony w schowku działa dobrze kiedy jedziemy poza
miastem. Po wjechaniu między wysokie budynki okazuje się, że zaczyna
on błędnie wskazywać pozycję.
Pojawia się komunikat "Usługa chwilowo niedostępna".
Taki komunikat może się pojawić przy wywołaniu funkcji: Nowa
rejestracja, Przeniesienie rejestracji, Dostęp SMS, Dostępne usługi,
Wprowadź kod usługi, Pobierz mapę. W takim przypadku należy ponownie
uruchomić aplikację „NaviExpert w Play”. Jeżeli problem
się powtarza, poczekaj jakiś czas na zakończenie prac konserwacyjnych
na serwerze. W tym czasie możesz nadal układać trasy, pobierać mapy
sąsiedztwa i korzystać z nawigacji.
Wykupiony abonament jest nieaktywny.
Sytuacja występuje zaraz po wykupieniu nowego abonamentu.
Abonament zostaje aktywowany się przy jego pierwszym wykorzystaniu
(podczas ułożenia trasy lub ściągnięcia mapy) i od tego momentu liczy
się jego ważność. Nieaktywowany abonament jest ważny przez 2 lata od
daty zakupu.
„NaviExpert w Play” i cały telefon działa mniej stabilnie niż na początku.
Takie zachowanie telefonu może wskazywać, że nadszedł czas na
użycie funkcji Przywracanie ustawień fabrycznych telefonu (funkcja
telefonu). Warto też przy tej okazji sprawdzić czy wytwórca telefonu
nie oferuje nowej wersji firmware (oprogramowania telefonu). W tym
celu odwiedź stronę producenta telefonu lub wykorzystaj odpowiednią
funkcję w telefonie jeśli jest dostępna. W obu przypadkach nie
zapomnij wykonać kopii danych z urządzenia gdyż zostaną one
bezpowrotnie utracone. Nokie z serii 60 można też przywrócić do stanu
początkowego za pomocą następującej procedury:
- Wprowadzamy z klawiatury następujący kod: *#7370#,
- podajemy kod zabezpieczający:12345 (ewentualnie sprawdź w
instrukcji obsługi telefonu).
Osobom mniej zaawansowanym technicznie polecane jest polecane by
tego typu operacje też wykonywać w autoryzowanym serwisie producenta
telefonu. Uwaga. Nieumiejętne zdejmowanie simlocka w telefonie lub
wgranie wadliwego/nieoryginalnego oprogramowania telefonu może
skutkować problemami ze stabilnością aplikacji „NaviExpert w
Play”.
„NaviExpert w Play” zainstalowany na karcie pamięci działa wolno i mało stabilnie.
Zainstaluj ponownie „NaviExpert w Play”a w pamięci
telefonu. Pytanie o miejsce instalacji pojawia się podczas
instalowania programu. Wielu użytkowników zgłasza informacje, że
„NaviExpert w Play” zainstalowany na karcie pamięci
działa mniej stabilnie i nawet kilkakrotnie wolniej.
Trasa z punktami pośrednimi prowadzi do centrum miejscowości zamiast omijać ją obwodnicą.
W chwili obecnej wytyczając trasę należy podawać dokładnie punkty
(państwo, miasto, ulica), gdyż podanie tylko miejscowości dla systemu
oznacza to, że użytkownik wybiera punkt w środku miasta.
Brak dźwięków.
Oto najczęstsze przyczyny braku dźwięków:
- ustawiony milczący profil głośności w telefonie,
- wyłączony dźwięk w samej aplikacji NaviExpert - przycisk [8],
- na telefonach Nokia wyłączone dźwięki dla aplikacji lub
dźwięki ostrzeżeń dla wybranego profilu głośności,
- problem ze ściągnięciem dźwięków z serwera podczas instalacji
oprogramowania - rozwiązanie: dokonać przerejestrowania lub ponownie
zainstalować program,
- w przypadku telefonu Samsung Omnia HD brak dźwięku może
oznaczać, że nie jest do niego włożona karta SIM,
- brak dźwięków po zaraz po instalacji – należy
zrestartować aplikację.
Cichy dźwięk.
Oto najczęstsze przyczyny zbyt cichych komunikatów głosowych:
- ustawiony dźwięk na zbyt niski poziom w ustawieniach dźwięków
„NaviExperta w Play” (standardowo jest on ustawiony na
maksimum),
- ustawiony w telefonie cichy profil głośności,
- ustawiony cichy dźwięk na telefonach SonyEricsson dla
uruchamianych aplikacji - zaraz po włączeniu aplikacji „NaviExpert
w Play” lub podczas płynących cicho komunikatów należy
zwiększyć głośność przyciskiem umieszczonym na bocznej ściance
telefonu.
Brak dźwięku w słuchawce BT lub zestawie głośnomówiącym.
Ogólna informacja na temat kompatybilności telefonów z
„NaviExpertem w Play”.
- Większość telefonów firmy Nokia przekazuje wszystkie dźwięki
do słuchawki Bluetooth w tym też dźwięki z NaviExperta.
- Inne telefony firm: Sony Ericsson, LG, Samsung, Motorola
dźwięk z NaviExperta jest przekazywany na profil A2DP (Advanced
Audio Distribution Profile) a nie na profil HFP, na którym działa
standardowa słuchawka lub zestaw głośnomówiący i dlatego dźwięki z
NaviExperta będą niesłyszalne na urządzeniach korzystających z
profilu HPF. Należy sprawdzić czy podłączane urządzenie potrafi
odbierać dźwięki z profilu A2DP.
Inne przyczyny braku dźwięku:
- jednokanałowy Bluetooth telefonu (łącze Bluetooth blokowane
przez odbiornik GPS lub inne urządzenie),
- zdarzająca się automatyczna zamiana profilu głośności z
Ogólnego na Cichy przy podłączeniu telefonu do zestawu, należy
powtórnie ustawić profil Ogólny lub przystosować profil Cichy,
- na telefonach SonyEricsson sprawdzić ustawienia w menu
Bluetooth | Opcje | Oszczędzanie energii, powinno być na Wyłączone,
Zgłosiłem(am) fotoradar (nawet kilka razy), lecz wciąż nie pojawia się on w „NaviExpercie w Play”.
„NaviExpert w Play” ocenia wiarygodność każdego
fotoradaru na podstawie liczby zgłoszeń oraz wiarygodności
użytkowników, którzy go zgłosili. Jeżeli to Twój pierwszy zgłoszony
fotoradar, być może Twoja wiarygodność jest jeszcze zbyt niska.
Pamiętaj, swoją wiarygodność możesz podnieść zgłaszając inne
prawdziwe fotoradary nawet, jeżeli są już one widoczne w
NaviExpercie. Pamiętaj też, że „NaviExpert w Play” bierze
pod uwagę tylko jedno zgłoszenie danego użytkownika dla jednej
lokalizacji, nie ma więc sensu wielokrotne zgłaszanie tego samego
fotoradaru.
Wydłużanie pracy baterii w czasie użytkowania nawigacji.
W celu wydłużenia żywotności baterii można w aplikacji „NaviExpert
w Play”, na niektórych modelach telefonów można użyć funkcji
Inteligentnego wygaszania ekranu. Funkcja jest dostępna w menu
Narzędzia | Ustawienia | Ustawienia ekranu | Podtrzymywanie
podświetlenia ekranu | Inteligentne wygaszanie. Funkcja ta jest
zależna od ustawień ekranu telefonu (niektóre telefony automatycznie
dostosowują się do oświetlenia otocznia). Można też wydłużyć
żywotność baterii poprzez zmniejszenie jasności podświetlania ekranu.
Za wczesne przełączanie się trybu nocnego/dziennego.
W przypadku za wczesnego (kilku godzinnego) przełączania się
trybów dzienny – nocny, należy sprawdzić i prawidłowo
skonfigurować ustawienia telefonu dotyczące: godziny, daty, strefy
czasowej, ustawień czasu letniego. Poprawne ustawienia strefy
czasowej dla Polski to strefa GMT+1 i czas letni.
Jeżeli chcecie Państwo przed zakupem zapoznać się z systemem, to
zapraszamy do zakładki produkty. Możecie Państwo skontaktować się z
konsultantami firmy NaviExpert Sp. z o.o., którzy zawsze służą
pomocą. Zgłoszenia należy wysyłać na adres: playhelp@naviexpert.pl.