Przyszła wiosna a z nią… korki. Wolniej jeździmy w największych miastach w Polsce. Pogorszenie sytuacji drogowej odczuwają głównie mieszkańcy stolicy i poznaniacy w godzinach popołudniowego szczytu.
Sprawdziliśmy jak poprawa pogody wpłynęła na sytuację na drogach w centrach największych miast. Z przeprowadzonych przez nas analiz wynika, że z największymi utrudnieniami podróżują po swoich miastach warszawiacy i poznaniacy w godzinach popołudniowego szczytu. W tych miastach o tej porze jeździ się średnio o 10% wolniej, niż na przestrzeni ostatnich tygodni. Średnio o 5% zwolnili oni także rano. Podobnie sytuacja wygląda w godzinach porannego szczytu we Wrocławiu i Łodzi. Popołudniami wolniej jeździ się z kolei w Gdańsku i Łodzi.
Z czego to wynika? Wydaje się, że wraz z poprawą pogody więcej osób decyduje się na to, aby przesiąść się z samochodu na komunikację miejską. Tak się jednak nie dzieje. Z naszych obserwacji wynika, że to właśnie niekorzystne warunki pogodowe mobilizują kierowców do podróżowania alternatywnymi środkami komunikacji i to mimo, że na przystankach jest wtedy nieprzyjemnie i zimno. Gdy jest nieprzyjemnie, raczej staramy się także unikać dodatkowych, często tak naprawdę zbędnych podróży. Natomiast w momencie, kiedy następuje skokowa poprawa pogody, więcej osób decyduje się na „załatwienie” czegoś po pracy, dlatego sam szczyt popołudniowy się wydłuża. Najtrudniejsze są jednak tylko pierwsze dni po zmianie. Z czasem sytuacja na drogach wraca do normy.
Różnice pokazała także analiza pierwszego w pełni wiosennego dnia – ubiegłej niedzieli. Przeanalizowaliśmy m.in. ulice wokół największych galerii handlowych i porównaliśmy wyniki z danymi o natężeniu ruchu z trzech reprezentatywnych niedziel poprzedzających nadejście ciepłych dni. Tendencje w miastach można podzielić na dwie grupy.
W Łodzi oraz słynących – przynajmniej w żartach – z oszczędności Poznaniu i Krakowie, mieszkańcy zamiast na wiosenne zakupy wyruszyli w plener. Dane zebrane przez firmę NaviExpert pokazują, że ruch wokół galerii w tych miastach w ubiegłą niedzielę zmniejszył się o – odpowiednio 12, 7 i 9%. Dla porównania ruch wokół galerii handlowych w Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu nie uległ znaczącej zmianie.
Analiza powstała przy wykorzystaniu technologii Community Traffic online, polegającej na anonimowym pomiarze średnich prędkości samochodów poruszających się po kluczowych odcinkach dróg w centrach miast oraz przy galeriach handlowych. Technologia Community Traffic pozwala kierowcom korzystającym z nawigacji NaviExpert omijać korki i utrudnienia drogowe.