Zaczynają się wakacje. Jak wynika z analiz NaviExpert, wybierając najpopularniejsze trasy, prowadzące głównymi drogami często tracimy wiele cennego czasu. Pokazują to przykłady przeanalizowane na potrzeby raportu: w zależności od wybranej drogi na trasie z Gdańska do Ustrzyk Dolnych możemy stracić lub zyskać blisko godzinę, podobnie podróżując z Warszawy do Kołobrzegu. W sezonie wakacyjnym, gdy główne trasy będą szczególnie oblegane przez turystów – różnice te będą jeszcze większe.
Od początku tego roku oddano w Polsce do użytku kilkanaście odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Warto pamiętać o tym podczas planowania wakacyjnych podróży. Może okazać się, że do miejsca, w które się udajemy prowadzi obecnie kilka dróg i możemy zaoszczędzić sporo czasu wybierając najlepszą z nich. Dzięki darmowemu serwisowi korkosfera.pl – inteligentnemu narzędziu do planowania podróży – można łatwo porównać różne warianty trasy i wybrać trasę optymalną. Korkosfera analizując wiele czynników, takich jak natężenie ruchu lub prowadzone aktualnie remonty, podpowiada czasem rozwiązania na pierwszy rzut oka nieoczywiste, ale nagroda w postaci zaoszczędzonego czasu może na niektórych trasach wynosić nawet godzinę. Wystarczy wpisać w serwisie punkt startu i punkt docelowy, a system sam zaproponuje trasę prowadzącą głównymi drogami lub trasę rekomendowaną do wyboru.
– Trasa rekomendowana może uwzględniać główne drogi, ale nie musi. System wybiera po prostu najlepsze rozwiązanie, które umożliwi kierowcy dotarcie do celu w optymalnych warunkach – z ominięciem korków i utrudnień oraz w najkorzystniejszym czasie. Nie zawsze są to trasy najkrótsze, co więcej – nie zawsze są to drogi z najwyższymi dozwolonymi prędkościami poruszania się, czyli autostrady i drogi główne, ale zawsze drogi bezpieczne i w dodatku z mniejszym ruchem ciężarowym – mówi Paweł Kozłowski, Prezes Zarządu NaviExpert, twórcy serwisu korkosfera.pl.
Z okazji wakacji specjalna promocja: 50 zł rabatu na zakup dwuletniego abonamentu NaviPlan Polska i Europa!
NaviExpert przeanalizował popularne trasy wyjazdów wakacyjnych z największych miast, porównując czasy przejazdu z wybranych miejscowości na trasach prowadzących drogami głównymi i trasach rekomendowanych przez serwis korkosfera.pl. Podane w raporcie wartości to jednak zaledwie przykłady tego, ile można zyskać na konkretnych trasach, ale – jak zaznacza Paweł Kozłowski – nie należy uczyć się ich na pamięć. – Sytuacja na polskich drogach zmienia się codziennie. To, że dziś konkretna trasa jest wskazana jako rekomendowana, nie musi świadczyć o tym, że tak samo będzie jutro. Wystarczy, że w danym miejscu rozpocznie się uciążliwy remont, zdarzy się wypadek lub pojawią się korki związane z wakacyjnymi wyjazdami. Wówczas serwis korkosfera.pl, analizując dane o natężeniu ruchu drogowego oraz na bieżąco wprowadzane na mapy informacje o remontach – zaproponuje inną trasę, optymalną w danej chwili. Dlatego warto za każdym razem przed podróżą sprawdzić w serwisie korkosfera.pl, co nam sugeruje – tłumaczy Kozłowski.
Przykładowe różnice czasowe zaobserwowane 28.06.2012
Gdańsk
Z analiz NaviExpert wynika, że najbardziej spektakularną różnicę czasów przejazdów widać na trasie Gdańsk – Ustrzyki Dolne. Podróż drogami głównymi przez Zgierz, Piotrków Trybunalski oraz Kielce zajmuje blisko 11 h i 15 min. Prawie o godzinę mniej spędzą w aucie kierowcy podróżujący przez Płock, Radom i Tarnobrzeg. Ponad 50 minut krótsza okazała się także trasa z Gdańska do Suwałk przez Bartoszyce i Węgorzewo, aniżeli wiodąca głównymi drogami trasa przez Ostródę, Olsztyn i Ełk. Ponad pół godziny zaoszczędzą także gdańszczanie podróżujący do Hajnówki. Wystarczy zamiast trasy przez Olsztyn, Szczytno, Ostrołękę, wybrać tę przez Olsztynek, Mławę, Maków Mazowiecki.
Katowice
Przed podróżą z Katowic do Gdańska warto pomyśleć o trasie wiodącej przez Łask i Ciechocinek. Wybierając ją zamiast drogi przez Piotrków Trybunalski i Włocławek, możemy liczyć na blisko pięćdziesięciominutowy zysk. Ponad kwadrans można zaoszczędzić również na trasie Katowice – Mrągowo (przy wyborze drogi przez Płońsk i Ciechanów zamiast tej przez Warszawę i Ostrołękę). Prawie pół godziny zaoszczędzą także kierowcy udający się do Wisły, jeśli wybiorą trasę przez Żory, zamiast tej prowadzącej głównymi drogami przez Tychy i Pszczynę.
Kraków
Prawie trzy kwadranse zyskają kierowcy podróżujący z Krakowa do Gdańska przez Łask i Ciechocinek, zapominając o rutynowej trasie wiodącej przez Łódź i Włocławek. Dla tych z kolei, którzy wolą wypoczywać w górach, np. w bieszczadzkich Ustrzykach Dolnych, optymalna będzie trasa wiodąca przez Moszczenicę i Nowy Żmigród. Zajmuje ona średnio 4h 15 minut. Jak wynika z analiz NaviExpert – wybierając trasę przez Pilzno, Jasło i Krosno pojedziemy ponad kwadrans dłużej.
Lublin
Osoby podróżujące z Lublina do Ustrzyk Dolnych mają szansę zaoszczędzić nawet 41 minut, jeśli wybiorą trasę przez Biłgoraj i Pruchnik, zamiast popularnej trasy przez Janów Lubelski, Leżajsk i Przemyśl. Kierowcy podróżujący natomiast do Kołobrzegu mogą omijać autostradę A2. Przejechanie nią, dalej, przez Poznań, Piłę i Szczecinek, zajmuje średnio pół godziny więcej niż alternatywna droga wiodąca przez Nowy Dwór Mazowiecki, Toruń i Chojnice.
Łódź
39 minut zaoszczędzą kierowcy podróżujący z Łodzi do Ustrzyk Dolnych, jeśli zastąpią popularną trasę głównymi drogami przez Busko Zdrój, Tarnów i Krosno drogą prowadzącą przez Baranów Sandomierski i Rzeszów. Pół godziny przewagi kierowcom da również trasa do Kołobrzegu przez Czarnków i Połczyn Zdrój, mimo że najpopularniejsza jest ta wiodąca przez Piłę i Szczecinek.
Poznań
Poznaniacy chcący odpocząć na Mazurach, wybierając trasę rekomendowaną przez serwis korkosfera.pl mogą zaoszczędzić prawie 40 minut. Droga do Giżycka przez Stryków, Warszawę (A2) i Nowogród, mimo że jest sporo dłuższa od tej wiodącej przez Toruń i Olsztyn, pozwala przebyć całą trasę już w 6 godzin i 10 minut. W zależności od wybranej trasy, około pół godziny zyskają także osoby wybierające się na urlop do Karpacza (trasa rekomendowana prowadzi przez Górę i Prochowice, omijając Głogów i Polkowice) oraz Kołobrzegu (trasą przez Czarnków i Połczyn Zdrój, omijając tę najpopularniejszą, prowadzącą przez Piłę i Szczecinek).
Warszawa
Godzinę szybciej mogą dojechać warszawiacy planujący urlop w Kołobrzegu. Mimo iż mogłoby się wydawać, że najszybciej będzie przejechać ten dystans nową autostradą A2 przez Poznań i dalej Piłę, Szczecinek, to okazuje się, że bardziej opłaca się jechać trasą prowadzącą przez Nowy Dwór Mazowiecki, Toruń, Chojnice i Białogard. Pół godziny zyskają także kierowcy, którzy w drodze do Ustrzyk Dolnych pojadą przez Puławy i Biłgoraj, omijając z kolei popularną trasę prowadzącą przez Radom i Sandomierz. Ponad kwadrans można także zyskać wybierając zamiast głównych dróg, trasy rekomendowane przez serwis korkosfera.pl w kierunku Zakopanego (przez Piotrków Trybunalski, Częstochowę, zamiast drogi przez Radom i Kielce) oraz Giżycka (przez Łomżę i Nowogród, zamiast trasy przez Zambrów i Piątnicę).
Wrocław
Ponad godzinę zaoszczędzą wrocławianie wybierający się na Mazury – do Giżycka – jeśli wybiorą trasę przez Grabów nad Prosną zamiast tej wiodącej przez Kępno i Pabianice. W Strykowie obie trasy się łączą, jednak później, by zyskać na czasie, lepiej jechać przez Nowogród, a nie popularną trasą przez Zambrów.
Firma NaviExpert to nie tylko twórca serwisu korkosfera.pl, ale przede wszystkim producent mobilnej nawigacji na telefony komórkowe, z funkcją omijania korków i utrudnień na drodze. Omijanie korków jest możliwe dzięki unikatowej Technologii Community Traffic online, która zbiera aktualne dane o natężeniu ruchu drogowego. Dzięki temu, że mapy są aktualizowane online, kierowcy podróżujący z NaviExpert korzystają z zawsze aktualnych map, uwzględniających także najnowsze odcinki dróg i remonty. W najnowszej wersji NaviExpert na telefony z systemem Android, aplikacja została wzbogacona także o mobilne CB, działające podobnie jak nadajniki CB radia, tylko bez fonii. Użytkownicy mają do dyspozycji prosty w obsłudze, interaktywny mechanizm pozwalający na zgłaszanie i odbieranie ostrzeżeń m.in. o fotoradarach, kontrolach drogowych i wypadkach od innych kierowców.