Od kilku tygodni na polskich drogach pojawiają się nowe fotoradary. Już wkrótce system monitoringu prędkości ma objąć ponad 400 aktywnych urządzeń. Specjaliści z firmy NaviExpert sprawdzili, ile fotoradarów jest obecnie na popularnych polskich trasach, prowadzących z największych polskich miast do wakacyjnych kurortów. Jak wynika z badań NaviExpert, najbardziej narażeni na spotkanie z policją lub niechciane zdjęcie z fotoradaru są kierowcy wybierający najpopularniejsze trasy, które prowadzą głównymi drogami.
Przed wyjazdem w trasę warto sprawdzić, jak wygląda aktualna sytuacja na drodze, którą wybraliśmy. Analitycy z firmy NaviExpert zbadali liczbę fotoradarów na popularnych trasach wakacyjnych. Test przeprowadzono w okresie od 27 lipca do 9 sierpnia na podstawie danych pochodzących ze stale aktualizowanej przez pracowników NaviExpert bazy oraz ze zgłoszeń użytkowników nawigacji NaviExpert, za pośrednictwem dostępnego bezpłatnie modułu mobilnego CB. Tylko w lipcu użytkownicy NaviExpert zgłosili ponad 100 tys. ostrzeżeń dotyczących nie tylko fotoradarów i kontroli drogowych, ale także wypadków, niebezpiecznych miejsc i remontów. Do analiz wybrano dwa tryby tras dostępnych w nawigacji NaviExpert: rekomendowany (omijający zakorkowane szlaki, ale tylko drogami dobrej jakości) i drogami głównymi.
Jak wynika z badania, najbardziej narażeni na spotkanie z policją lub niechciane zdjęcie z fotoradaru są kierowcy wybierający trasy najpopularniejsze w danym kierunku. I tak na przykład kierowcy podróżujący drogami głównymi z Katowic do Gdańska mogą spodziewać się aż 48 fotoradarów i 9 kontroli drogowych, a gdy wybiorą alternatywną trasę rekomendowaną przez NaviExpert „zaledwie” 23 fotoradarów i 2 kontroli.
Na kierowców jadących z Warszawy do Giżycka czeka 15 fotoradarów, gdy wybiorą trasę prowadzącą drogami głównymi, a 7 w przypadku trasy rekomendowanej. Aż 19 fotoradarów i 3 kontrole drogowe mniej miną z kolei kierowcy, którzy wybiorą się w podróż z Krakowa do Gdańska, jeśli zrezygnują z przejazdu trasą prowadzącą przez Łódź.
– Oczywiście zalecamy wszystkim kierowcom jazdę zgodną z przepisami ruchu drogowego – wówczas to, ile fotoradarów, czy kontroli drogowych będą mijać, nie będzie miało dla nich znaczenia. Jednak, niestety – wielu kierowców przekracza dozwoloną prędkość, hamując później gwałtownie, gdy zauważają kontrolę czy fotoradar, co może być przyczyną wypadku. Co więcej – często prowadzący samochody nie mają nawet świadomości, jakie ograniczenie prędkości obowiązuje na danym odcinku i przezornie bardzo zwalniają, stwarzając zagrożenie na drodze. Dlatego wybierając się w podróż – warto wcześniej sprawdzić, jak będzie wyglądać nasza trasa – tłumaczy Paweł Kozłowski, Prezes Zarządu NaviExpert.
Podane w raporcie trasy są trasami przykładowymi. Dzięki technologii Community Traffic nawigacja NaviExpert jest narzędziem umożliwiającym monitorowanie sytuacji na polskich drogach na bieżąco – z uwzględnieniem informacji o korkach, utrudnieniach (np. wypadkach) i remontach. Dlatego system wyznaczając tę samą trasę o innej porze, w innych warunkach drogowych, może poprowadzić kierowcę przez zupełnie inne miejscowości. Także liczba fotoradarów i kontroli drogowych na danych trasach jest liczbą dynamiczną i zmienia się wraz z docieraniem kolejnych zgłoszeń, które pochodzą od coraz większej społeczności użytkowników dostępnego bezpłatnie mobilnego CB oraz ze stałych aktualizacji bazy dokonywanych przez pracowników NaviExpert.
TRASY Z WARSZAWY
W województwie mazowieckim użytkownicy NaviExpert największą liczbę radarów, poza Warszawą, raportują na drodze krajowej numer 8 z Warszawy do Białegostoku (a więc w praktyce tej wybieranej na Mazury) oraz na drodze krajowej numer 7 z Warszawy w kierunku Płońska. Według danych dostarczonych przez kierowców jeżdżących z nawigacją NaviExpert krajowa „siódemka” i droga nr 17 z Warszawy w kierunku Lublina, są jednymi z najbardziej „lubianych” przez policję. Na drodze nr 7 policjanci mają przynajmniej trzy miejsca, w których najczęściej ustawiają się z „suszarkami”. Na 17-tce takich popularnych miejsc jest więcej – tylko do granicy województwa przynajmniej pięć.
O ile podróż do Gdańska z Warszawy jest stosunkowo spokojna, to już ci warszawiacy, którzy planują spędzić urlop w Kołobrzegu podczas podróży na miejsce wypoczynku muszą mieć się na baczności. Mają bowiem szansę na swej drodze spotkać aż 24 fotoradary i średnio 2 kontrole – jeśli wybiorą trasę prowadzącą przez Lubicz, Grudziądz (A1) i Chojnice – oraz 22 fotoradary i 3 kontrole drogowe na drodze przez Toruń, Bydgoszcz i Bobolice. Rekomendowana trasa przez Chojnice jest dłuższa zaledwie o sześć kilometrów, ale podróżując nią można zaoszczędzić nawet 40 minut.
Jeśli w drodze do Giżycka wybierzemy trasę rekomendowaną przez Wyszków, Ostrów Mazowiecką i Kolno, możemy spodziewać się 7 fotoradarów, tymczasem na trasie przez Zambrów i Łomżę możemy trafić aż na 15 urządzeń.
Popularnym kierunkiem wakacyjnych wyjazdów warszawiaków jest również Zakopane. Na prowadzącej przez Grójec, Radom, Kielce i Nowy Targ trasie z Warszawy do Zakopanego kierowcy mogą spotkać 23 radary. Ale tylko w przypadku, jeśli wybiorą podróż omijającą centrum Krakowa, prowadzącą przez A4. Osoby, które zdecydują się na przejazd przez centrum miasta na swojej drodze mogą spotkać nawet 26 urządzeń. Niezależnie od tego czy ominiemy centrum stolicy Małopolski, czy nie – podróżując do Zakopanego będziemy narażeni na częste spotkania z policją. Na tej popularnej trasie kierowcy mogą spotkać aż osiem kontroli drogowych.
* Dane pokazują liczbę miejsc, w których prawdopodobne jest wystąpienie kontroli drogowej.
TRASY Z WROCŁAWIA
Mieszkańcy województwa dolnośląskiego korzystający z NaviExpert wskazują drogę krajową numer 8 na odcinku Wrocław-Oleśnica oraz drogę krajową numer 3 na odcinku Jawor-Polkowice jako trasy najbardziej naszpikowane radarami. To także jedne z odcinków najbardziej lubianych przez policjantów. Tylko na trasie Wrocław – Oleśnica są dwa miejsca (m.in. tuż przed Smardzowem), w których mundurowi w zależności od dnia i godziny najbardziej lubią kontrolować kierowców.
Podróżując z Wrocławia nad morze, do Kołobrzegu możemy spodziewać się 32 fotoradarów i 6 kontroli drogowych na trasie przez Zieloną Górę i Goleniów, i aż 34 fotoradarów na równie popularnej trasie przez Poznań i Piłę.
30 fotoradarów i 4 kontrole drogowe będą musieli minąć ci wrocławianie, którzy do Gdańska będą chcieli jechać przez Trzebnicę, Jarocin, Wrześnię, Gniezno i Bydgoszcz. W tym kierunku bardziej opłaca się (także pod względem czasu podróży) jechać przez Ostrów Wielkopolski, Kalisz, Konin, Inowrocław i dalej A1. Wybierając tę trasę kierowcy są narażeni na spotkanie z 14 urządzeniami i dwiema kontrolami.
Na drodze do Giżycka przez Oleśnicę, Międzybórz, Stryków, A2 przez Warszawę, Ostrów Mazowiecką i Pisz – czeka nas 15 fotoradarów i 2 kontrole drogowe, tymczasem na trasie przez Kępno, Zduńską Wolę, Łódź, Łowicz, Płońsk i Szczytno aż 29 razy będziemy narażeni na niechciane pozowanie do zdjęcia i spotkamy 2 kontrole. Pokonanie tej trasy jest też bardziej czasochłonne, zajmuje prawie godzinę więcej, niż podróż trasą rekomendowaną.
* Dane pokazują liczbę miejsc, w których prawdopodobne jest wystąpienie kontroli drogowej.
TRASY Z GDAŃSKA
Mieszkańcy Pomorza aktywnie korzystający z nawigacji NaviExpert poza samym Trójmiastem najwięcej radarów wskazali na trasie drogi krajowej numer 6 z Gdyni do Lęborka oraz krajowej drodze numer 7 z Gdańska do Elbląga. Jak wynika ze zgłoszeń użytkowników nawigacji NaviExpert, warto uważać także na trasie z Gdyni do Władysławowa. Tam, w zależności od dnia, często można spotkać drogówkę, m.in. na ul. Morskiej przy wyjeździe z Gdyni oraz przed Gnieżdżewem.
Aż 51 fotoradarów i 14 kontroli drogowych mogą spodziewać się kierowcy podróżujący z Gdańska do Zakopanego najpopularniejszą w tym kierunku trasą wiodącą przez autostradę A1, Łódź, Częstochowę, Dąbrowę Górniczą, Kraków i krajową „siódemkę”. Ci, którzy zdecydują się ominąć Łódź i zjechać na Osięciny, a później kontynuować podróż przez Izbicę Kujawską, Dąbie i Łask ominą aż 10 fotoradarów i 1 kontrolę policyjną. Trasa jest dłuższa o ok. 4 km, ale szybsza, bo pozwala zaoszczędzić około 20 minut.
Średnio 13 fotoradarów i 2 kontrole policyjne spotkają kierowcy podróżujący z Gdańska do Giżycka przez Elbląg, Ostródę, Olsztyn, Biskupiec, Mrągowo i Ryn. Spokojniejsza i mniej uciążliwa dla kieszeni okazuje się podróż przez Elbląg, Pieniężno, Bartoszyce i Kętrzyn (2 fotoradary).
Gdańszczanie wybierający się do Krakowa, którzy wybiorą trasę A1, a za Włocławkiem skierują się na Łęczycę, Łódź, Piotrków Trybunalski, Częstochowę i Mysłowice na trasie mogą spotkać 46 fotoradarów i 9 kontroli policyjnych. Ci z kolei, którzy po zjeździe z A1 w Wagańcu skierują się na Izbicę Kujawską, Kłodawę i dalej pojadą przez Uniejów, Strzelce Wielkie, Częstochowę, Dąbrowę Górniczą i Chrzanów miną 35 fotoradarów i 7 kontroli.
* Dane pokazują liczbę miejsc, w których prawdopodobne jest wystąpienie kontroli drogowej.
TRASY Z KRAKOWA
W województwie małopolskim według danych dostarczonych przez kierowców korzystających z NaviExpert najwięcej radarów poza Krakowem czeka nas na drodze numer 94 z Krakowa do Olkusza oraz drodze numer 4 z Krakowa do Tarnowa. Jak wynika ze zgłoszeń użytkowników nawigacji NaviExpert warto uważać także na trasie z Krakowa do Zakopanego. W zależności od dnia, patrole często można spotkać m.in. przed Głogoczowem, na wysokości Bugaju, przed Myślenicami oraz za miejscowością Zagroda.
Nie lada wyzwaniem dla kierowcy jest trasa z Krakowa do Gdańska. Przemierzający ok. 590 km kierowcy mogą stawić czoło nawet 44 fotoradarom i 5 kontrolom drogowym, jeśli wybiorą podróż popularną trasą przez Dąbrowę Górniczą, Częstochowę, Łódź i dalej A1. Prawie o godzinę szybciej i z mniejszym prawdopodobieństwem napotkania kontroli policyjnych i fotoradarów dotrą kierowcy, którzy w Częstochowie odbiją na Łask, i pojadą przez Dąbie, Izbicę Kujawską i Michalin – a więc szerokim łukiem ominą Łódź. Na alternatywnej – rekomendowanej przez NaviExpert trasie – mogą napotkać „zaledwie”25 fotoradarów i 2 kontrole policyjne.
Podobnie sytuacja wygląda na trasie głównej (Katowice, Wrocław, Lubin, Sulechów, Skwierzyna, trasa E65, Gościno) i rekomendowanej (Katowice, Lubin, Sulechów, Skwierzyna, trasa E65 i dalej w lewo za Rzesznikowem) z Krakowa do Kołobrzegu. Podróżujący tymi trasami krakowiacy mogą spodziewać się średnio 35 fotoradarów i 6 kontroli policyjnych, jednak wybierając trasę omijającą autostradową obwodnicę Wrocławia, mogą zaoszczędzić prawie pół godziny.
Podróż na Mazury z Krakowa zajmuje około 8 godzin, a popularna w tym kierunku trasa przez Słomniki, Skarżysko-Kamienną, Radom, Grójec, Warszawę, Zambrów i Łomżę jest obstawiona aż 33 fotoradarami. Na trasie przez Nowogród możemy się spodziewać 8 fotoradarów mniej.
* Dane pokazują liczbę miejsc, w których prawdopodobne jest wystąpienie kontroli drogowej.
TRASY Z KATOWIC
Użytkownicy NaviExpert w województwie śląskim, jako najbardziej najeżoną radarami trasę wskazują odcinki drogi krajowej numer 1: z Bielska-Białej do gminy Kobiór oraz z Dąbrowy Górniczej do Częstochowy. Tych dróg oraz trasy z Żor do Mikołowa należałoby również unikać, jeżeli nie chcielibyśmy natknąć się na częste kontrole drogowe.
Podróżujący z Katowic do Gdańska, jadąc przez Dąbrowę Górniczą, Częstochowę, Łódź, Włocławek i dalej autostradą A1, mogą natknąć się na aż 48 fotoradarów oraz 9 kontroli drogowych! Jako miejsce najczęściej odwiedzane przez patrole drogówki na tej trasie użytkownicy NaviExpert wskazali odcinek A1 przebiegający obok miejscowości Wroników. Tymczasem na rekomendowanej przez NaviExpert trasie omijającej Dąbrowę Górniczą – dalej przez Częstochowę, z ominięciem Łodzi przez Uniejów i Ciechocinek – liczba fotoradarów maleje do 23, a liczba kontroli do 2. Wybierając ten wariant podróży zaoszczędzimy również ponad 30 minut.
Katowiczanie wybierający się na Mazury do Giżycka, jadąc trasą rekomendowaną przez NaviExpert, omijającą Dąbrowę Górniczą, prowadzącą przez Częstochowę, Piotrków Trybunalski, Łódź i dalej A2 przez Warszawę, Ostrów Mazowiecką i Kolno, dojadą na miejsce w ok. 7 godzin i 21 minut, mijając 28 fotoradarów i dwie kontrole drogowe. Dla porównania na trasie głównymi drogami przez Dąbrowę Górniczą, Częstochowę, Łódź, Sochaczew, Ciechanów, Płońsk, i Szczytno mogą natknąć się na 32 urządzenia i tyle samo kontroli, co w przypadku trasy rekomendowanej. Dodatkowo podróż taka jest o pół godziny dłuższa.
Wybierając się w podróż z Katowic do Ustrzyk Dolnych możemy pojechać głównymi drogami prowadzącymi przez autostradę A4, Brzesko, Tarnów, Jasło, Krosno i Sanok, co zajmie nam ok. pięć godzin i 40 minut, po drodze natykając się na 11 fotoradarów i 2 kontrole. Możemy też pojechać rekomendowaną przez nawigację NaviExpert trasą autostrady A4, a następnie skręcić na Nowy Wiśnicz i dalej jechać przez Czchów, Gorlice, Nowy Żmigród i Sanok, co zajmie nam 5 godzin i 10 minut, a liczbę mijanych fotoradarów zredukuje do zaledwie 4.
* Dane pokazują liczbę miejsc, w których prawdopodobne jest wystąpienie kontroli drogowej.
TRASY Z POZNANIA
Dane przesyłane przez użytkowników NaviExpert z województwa wielkopolskiego wskazują, że najwięcej radarów poza Poznaniem możemy spotkać na odcinku Września-Pniewy, biegnącym drogą krajową numer 92.
Kierowcy podróżujący z Poznania do Gdańska trasą prowadzącą przez Swarzędz, Kostrzyn, Gniezno, Żnin, Bydgoszcz i autostradę A1 mogą natknąć się na 27 fotoradarów i 4 kontrole policyjne. Wystarczy jednak zmienić początek trasy i ominąć dwie pierwsze miejscowości, jadąc fragmentem autostrady A2, a później S5 by natknąć się tylko na 20 fotoradarów i 3 kontrole policyjne. Najczęstszymi punktami na tej trasie, na których możemy spotkać drogówkę to miejscowości Czerniejewo i Gruczno. Ponadto, wybierając ten wariant trasy podróży, przy tej samej liczbie kilometrów do pokonania, zaoszczędzimy kilka minut.
Na drodze z Poznania na Mazury do Giżycka głównymi drogami przez Gniezno, Inowrocław, Brodnicę, Ostródę, Olsztyn i Mrągowo czeka na nas 16 fotoradarów i 5 kontroli policyjnych. Na tej trasie podczas badania użytkownicy NaviExpert największą liczbę kontroli drogowych zgłaszali przy wjeździe do Inowrocławia. Przy wyborze trasy rekomendowanej przez NaviExpert ograniczymy liczbę mijanych fotoradarów do 9. Choć trasa rekomendowana, prowadząca przez Wrześnię, Stryków, A2 do Warszawy, Ostrów Mazowiecką, Nowogród i Pisz jest dłuższa o ponad 100 km, to jednak szybsza – do celu dojedziemy 25 minut wcześniej niż głównymi drogami.
Popularnymi kierunkami wakacyjnymi dla poznaniaków są również Kołobrzeg i Zakopane. W obu kierunkach jadąc głównymi drogami miniemy nawet 14 fotoradarów. Rekomendowane przez NaviExpert wariantowe trasy nie tylko są krótsze i szybsze, ale także ograniczają liczbę potencjalnych zdjęć zrobionych przez fotoradary odpowiednio do 10 w przypadku wypadu do Kołobrzegu i 11, jeśli jedziemy do Zakopanego.
* Dane pokazują liczbę miejsc, w których prawdopodobne jest wystąpienie kontroli drogowej.
TRASY Z ŁODZI
W województwie łódzkim kierowcy podróżujący z nawigacją NaviExpert największą liczbę radarów zgłaszają na trasie krajowej „jedynki” począwszy od Radomska, poprzez Piotrków Trybunalski i Łódź, na Krośniewicach kończąc. Użytkownicy NaviExpert ostrzegają również przed wzmożoną liczbą kontroli drogowych na wylotowej drodze numer 14 z Łodzi. Na ulicy Strykowskiej policjanci najczęściej ustawiają się w trzech różnych miejscach. Uważać również trzeba na autostradzie A2 w okolicy miejscowości Dmosin oraz na odcinku między Łyszkowicami a Dzierzgowem.
Startując z Łodzi nad morze do Kołobrzegu popularną trasą prowadzącą przez Zgierz, Konin, Inowrocław, Bydgoszcz, Człuchów, Bobolice i Koszalin dotrzemy do celu w ok. 7 godzin i 20 minut, mijając przy tym 25 fotoradarów. Z NaviExpert, dokładając zaledwie 27 km, oszczędzimy ponad godzinę na drodze! Trasa prowadząca przez Stryków, Wrześnię, Głuchowo, Ostroróg, Obrzycko, Czarnków, Trzciankę, Wałcz, Czaplinek, Białogard i Karlino jest także mniej uciążliwa dla kieszeni kierowcy; ominiemy na niej aż 9 fotoradarów.
Łodzianie wybierający się na Mazury do Giżycka przez Łowicz, Sochaczew, Wyszogród, Płońsk, Ciechanów, Przasnysz, Szczytno, Mrągowo i Ryn mogą spodziewać się 12 fotoradarów na drodze. Jak wynika z badań NaviExpert, jadąc fragmentem autostrady A2 do Warszawy i dalej przez Ostrów Mazowiecką, Nowogród i Pisz, na Mazurach będziemy ok. 25 minut wcześniej i miniemy o 5 fotoradarów mniej.
* Dane pokazują liczbę miejsc, w których prawdopodobne jest wystąpienie kontroli drogowej.