Odcinkowy pomiar prędkości już działa. W jaki sposób? Gdzie się znajduje? Jak wysoki mandat można zapłacić? Odpowiadamy na najbardziej nurtujące kierowców pytania.
Rozbudowana sieć kamer i radarów mająca na celu kontrolowanie kierowców działa w prosty sposób. W pierwszej kolejności kamera wykonuje zdjęcie, odczytuje numer rejestracyjny pojazdu oraz godzinę wjazdu na dany odcinek. Po przejechaniu kilku kilometrów fotografuje nas kolejna kamera i odnotowuje czas wyjazdu z odcinka objętego pomiarem. Na tej podstawie system komputerowy wylicza średnią prędkość, z jaką poruszał się samochód. Każdy odcinek objęty pomiarem jest odpowiednio oznakowany informacją o kontroli radarowej (znak D-51) wraz z tabliczką informującą o długości odcinka objętego pomiarem prędkości.
źródło: AutoŚwiat
Jeśli dopuszczalny limit prędkości w tym miejscu zostanie przekroczony, trzeba będzie liczyć się z mandatem, ponieważ system przekazuje dane do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, obsługiwanego przez GITD. Tam też rozpoczyna się postępowanie w sprawie o wykroczenie drogowe.
Gdzie można dostać mandat?
Na chwilę obecną pomiar prędkości działa w czterech miejscowościach w Polsce: Karniewie, Łosiowie, Łuszczowie i Zwierkach. Jeszcze przed końcem tego roku ma nim zostać objętych 29 fragmentów dróg na terenie całego kraju, a jego łączna długość wynosić będzie 81,26 km. System nie będzie obejmował dróg ekspresowych i autostrad. Zgodnie z przepisami, dystans jednego odcinka będzie mógł wynosić do 10 kilometrów w terenie zabudowanym oraz do 20 km w terenie niezabudowanym.
Lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości znajdziesz w serwisie traffic.naviexpert.pl
Ile może kosztować przejazd na odcinkowym pomiarze prędkości?
Ze statystyk Głównego Inspektoratu Ruchu Drogowego dowiadujemy się, iż system odcinkowego pomiaru prędkości, w ciągu tylko pierwszych trzech tygodni pracy, zarejestrował około 1,5 tysiąca wykroczeń. Najwięcej mandatów wystawiono w miejscowości Łuszczów w województwie lubelskim.
Jakich mandatów mogą spodziewać się sprawcy wykroczenia? Jako że odcinkowym pomiarem prędkości zarządza CANARD, toteż mandaty pochodzące z nowego systemu nie będą się różnić od tych, które wystawiane były za wykroczenia wykryte przez dotychczasowe radary ITD. Dla przypomnienia, od 18 maja tego roku, przekroczenie prędkości kosztować nas może do 500 złotych i 10 punktów karnych, a nawet utratę prawa jazdy na 3 miesiące!
Sprawca wykroczenia otrzyma wezwanie do zapłacenia kary lub wskazania osoby, która w danej chwili siedziała za kółkiem. Dokument nie będzie zawierać zdjęcia, choć można się o nie upomnieć.
Jak uniknąć mandatu z odcinkowego pomiaru prędkości?
NaviExpert oraz Rysiek od początku funkcjonowania odcinkowego pomiaru prędkości informuje kierowców o początku i końcu strefy objętej odcinkowym pomiarem prędkości. Aplikacje ostrzegają o tych miejscach graficznie oraz głosowo, na początku i końcu odcinkowego pomiaru prędkości.
Odcinkowy pomiar prędkości – lista miejsc
Odcinkowe pomiary prędkości, za które już możesz dostać mandat:
Droga nr 82, Łuszczów, gmina Wólki, powiat lubelski, woj. lubelskie, długość 2,9 km
Droga nr 60, Karniewo, gmina Karniewo, powiat makowski, woj. mazowieckie, długość 1,95 km
Droga nr 94, Łosiów, gmina Lewin Brzeski, powiat brzeski, woj. opolskie, długość 2,175 km
Droga nr 19, Zwierki – Zabłudów, gmina Zabłudów, powiat białostocki, woj. podlaskie, długość 3,8 km
Odcinkowe pomiary prędkości, które mają zostać uruchomione do końca 2015 roku:
Odcinkowy pomiar prędkości woj. warmińsko – mazurskie
Droga nr 59, Gniazdowo – Piecki, gmina Piecki, powiat mrągowski, długość 5,83 km Droga nr 16, Olsztyn – Gietrzwałd, gmina Gietrzwałd, powiat olsztyński, długość 12,7 km
Odcinkowy pomiar prędkości woj. dolnośląskie
Droga nr 3, Lubin, gmina miasto Lubin, powiat lubiński, długość 2,25 km
Droga nr 12, Szlichtyngowa – Górczyna, Szlichtyngowa gm. miejsko – wiejska, powiat wschowski, długość 2,55 km
Odcinkowy pomiar prędkości woj. lubuskie
Droga nr 32, Sulechów, gmina Sulechów, powiat zielonogórski, długość 3,35 km
Odcinkowy pomiar prędkości woj. łódzkie
Droga nr 48, Tomaszów Mazowiecki, gmina Tomaszów Mazowiecki, powiat tomaszowski, długość 2,15 km
Droga nr 8, Kluki, gmina Kluki, powiat bełchatowski, długość 1,6 km
Droga nr 72, Złota, gmina Głuchów, powiat skierniewicki, długość 3,3 km
Odcinkowy pomiar prędkości woj. małopolskie
Droga nr S7, Stróża – Pcim, gmina Pcim, powiat myślenicki, długość 3,5 km
Droga nr 94, Tarnów – Ładna, gmina Skrzyszów, powiat tarnowski, długość 5,4 km
Odcinkowy pomiar prędkości woj. mazowieckie
Droga nr 7, Szymaki, gmina Płońsk, powiat płoński, długość 1, 04 km
Droga nr 50, Strachówka – Warmiaki, gmina Strachówka, powiat wołomiński, długość 3,5 km
Droga nr 50, Regut – Człekówka, gmina Kołbiel, powiat otwocki, długość 4,8 km
Droga nr 50, Sochaczew, gmina Sochaczew, powiat sochaczewski, długość 2,9 km
Droga nr 7, Pawłowo, gmina Baboszewo, powiat płoński, długość 1,65 km
Odcinkowy pomiar prędkości woj. podkarpackie
Droga nr 9, Kolbuszowa, Kolbuszowa Górna, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, długość 3,6 km
Droga nr 9, Krościenko Wyżne – Iskrzynia, gmina Krościenko Wyżne / Korczyna, powiat krośnieński, długość 1,3 km
Odcinkowy pomiar prędkości woj. podlaskie
Droga nr 61, Kisielnica – Stawiski, gmina Piątnica / Stawiski, powiat łomżyński i kolneński, długość 6,2 km
Odcinkowy pomiar prędkości woj. śląskie
Droga nr 78, Gorzyce, gmina Gorzyce, powiat wodzisławski, długość 0,99 km
Droga nr 78, Wilcza – Nieborowice, gmina Pilchowice, powiat gliwicki, długość 2,2 km
Droga nr 11, Tarnowskie Góry, gmina Tarnowskie Góry, powiat tarnogórski, długość 1 km
Odcinkowy pomiar prędkości woj. świętokrzyskie
Droga nr 74, Górno, gmina Górno, powiat kielecki, długość 4,1 km
Odcinkowy pomiar prędkości woj. zachodniopomorskie
Droga nr 3, Babigoszcz – Gniazdowo, gmina Przybiernów/ Goleniów, powiat goleniowski, długość 4,82 km
Odcinkowy pomiar prędkości woj. świętokrzyskie
Droga nr S7, Gózd – Suchedniów, gmina Suchedniów, powiat skarżyski, długość 6,8 km
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Nowa metoda z założenia ma zwiększyć płynność ruchu, jak i poskromić zapędy piratów drogowych. Identyczne systemy działają już w wielu europejskich krajach i oceniane są z reguły pozytywnie. Pionierami w tej dziedzinie byli Holendrzy, poza tym odcinkowy pomiar działa także m.in. na terenie Austrii, Belgii, Francji, Niemczech, Szwajcarii, Włoch oraz Wielkiej Brytanii. Czy sprawdzi się także u nas – czas pokaże. Warto jednak pamiętać, by zwłaszcza w takich miejscach zdjąć nogę z gazu.