Przed nami pierwszy długi weekend majowy. W związku z okazją do odpoczynku poza domem, kierowcy muszą liczyć się z większym ruchem na drogach, a co za tym idzie – większą liczbą kontroli drogowych i… wypadków. Czego dokładnie możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę? Tematowi przyjrzał się NaviExpert.
Natężenie ruchu
Tegoroczny weekend majowy to, tak jak w roku ubiegłym, szansa na aż 9 dni wypoczynku. Wystarczy, że weźmiemy 3 dni urlopu. Tradycyjnie więc należy spodziewać się wzmożonego ruchu na drogach wylotowych z dużych miast w dni otwierające i zamykające długi weekend.
NaviExpert analizuje na bieżąco sytuację na drogach zarówno pod kątem ruchu pojazdów na poszczególnych odcinkach, jak i zdarzeń drogowych takich jak patrole policji czy wypadki. Co zatem mówią dane pochodzące z systemu NaviExpert z ubiegłorocznej majówki? – W zeszłym roku największy ruch odnotowano w sobotę, 29.04 w godzinach 9.00 -16.30 (peak 12.00-13.00) oraz w środę – 3.05 w godzinach 10:30-18:30. Co może sugerować, że decydowaliśmy się jednak na wzięcie jednego, a nie trzech dni wolnych – mówi Katarzyna Przybylska, z Telematics Technologies. I dodaje: – Na bazie zeszłorocznych danych widzimy też, że w Święto Konstytucji ruch rozkłada się bardziej równomiernie i zaczyna oraz kończy później w przeciwieństwie do 29 kwietnia – gdzie większą dynamikę zaobserwować można w godzinach porannych.
Kontrole drogowe – majówkowe TOP10
Przepisowej jazdy na drogach pilnują nie tylko urządzenia CANARDu, ale także patrole drogówki, których w weekend majowy jest więcej niż zwykle. Najlepszym potwierdzeniem są dane pochodzące od użytkowników NaviExpert, według których w pierwsze dni majowego weekendu, czyli piątek i sobotę, liczba kontroli wzrasta odpowiednio o 13 i 20 procent, względem zwykłych kwietniowych, odpowiedników tych dni.
TOP10 najczęściej kontrolowanych odcinków – majówka 2023:
- S8 w woj. mazowieckim
- DK2 w mazowieckim
- DK7 w woj. małopolskim
- DK7 w woj. mazowieckim
- S7 w woj. mazowieckim
- DK1 w woj. śląskim
- DK14 w woj. łódzkim
- A2 w woj. łódzkim
- A4 w woj. małopolskim
- DK94 w woj. małopolskim
Maj w pierwszej piątce najbardziej wypadkowych miesięcy
Według raportu policji, w 2023 roku doszło do 20 936 wypadków – w porównaniu z 2021 to mniej o 8,2%, z 2022 już tylko o 1,8%. W ich wyniku 1 893 osoby poniosły śmierć, a 24 125 zostało rannych. Jak się okazuje, do największej liczby wypadków dochodzi w piątki (17%) w godzinach 15:00-18:00, w obszarze zabudowanym, na prostych odcinkach drogi, przy dobrych warunkach atmosferycznych. Pod względem wypadkowych miesięcy prym wiedzie wrzesień (10,7%), potem czerwiec (10,1%), sierpień (10%) i lipiec (9,9%). Maj jest miesiącem, który zamyka pierwszą piątkę (9,3%). Planując weekendowy wypad warto o tym pamiętać.
Które z dróg okazały się najbardziej wypadkowe podczas ubiegłorocznej majówki według zgłoszeń użytkowników systemu NaviExpert? Oto TOP 10.
- S8 w woj. mazowieckim
- A1 w łódzkim
- DK7 w woj. mazowieckim
- S6 w woj. pomorskim
- A2 w woj. mazowieckim
- A4 w woj. dolnośląskim
- A4 w woj. małopolskim
- A2 w woj. wielkopolskim
- S17 w woj. mazowieckim
- A2 w woj. łódzkim
Wypadki drogowe a liczba kontroli
Po raz kolejny zweryfikowaliśmy też, gdzie liczba kontroli drogowych jest stosunkowo mała do liczby wypadków i odwrotnie. Czego dowiadujemy się z analizy danych z ubiegłorocznej majówki?
- Drogi czerwone – dużo wypadków, mało kontroli
Drogi czerwone na mapie, czyli odcinki, które pomimo częstych zgłoszeń wypadków wydają się niewystarczająco monitorowane przez policję. Najwyżej w zestawieniu klasyfikują się łódzki odcinek autostrady A1, pomorski S6 oraz mazowiecki A2. Niekorzystnie wypada także mazowiecka S8 i S17. Zestawienie zamyka kujawsko-pomorska A1 oraz najbardziej wypadkowa wśród autostrad według statystyk samej policji – A4 (woj. dolnośląskie).
- Drogi niebieskie – dużo kontroli, mało wypadków
Odwrotną sytuację – wedle danych zgłaszanych przez kierowców korzystających z NaviExpert – czyli nieproporcjonalnie dużo kontroli w stosunku do wypadków podczas ubiegłorocznej majówki odnotowaliśmy m.in. na mazowieckim odcinku DK2, małopolskim odcinku DK7 i drodze krajowej nr 14 w województwie łódzkim. Dalej śląska DK1 i małopolska DK94. Kluczowe pozostaje pytanie: czy mniejsza liczba wypadków jest efektem dużej liczby kontroli, czy może policja decyduje się na kontrole na tych trasach z innych powodów?
Pomimo wspomnianych dysproporcji, na ok. 80% autostrad i dróg krajowych możemy zaobserwować równowagę pomiędzy liczbą kontroli a liczbą wypadków. To dobry znak.
– Chcąc z wolnego wycisnąć jak najwięcej czasami zapominamy o podstawowych zasadach związanych z bezpieczeństwem podróży. Wyjeżdżamy na ostatni moment lub w godzinach największego szczytu komunikacyjnego, a później próbujemy nadrobić czas stracony w korkach nadmierną prędkością. Nie znamy dokładnie trasy lub okazuje się, że przychodzi nam się zmierzyć z objazdami. To wszystko wpływa na stres za kółkiem – mówi Przybylska. I dodaje: – Korzystając z nawigacji, która analizuje dane drogowe online, pozwala omijać korki i remonty, ma aktualną bazę ograniczeń prędkości, a także ostrzega o aktualnych zdarzeniach na drodze można ten stres w znaczący sposób obniżyć.
Z myślą o osobach planujących wyjazdy na długie weekendy – zarówno majowy, jak i ten związany z obchodami święta Bożego Ciała, NaviExpert jest dostępny w promocyjnej cenie. Roczne abonamenty do 7 maja kupicie 30% taniej. Aby skorzystać z zakupu wystarczy pobrać aplikację, a następnie wybrać w menu aplikacji: Sklep.
—
Współczynnik racjonalności kontroli drogowych, czyli o metodzie badania
Bazą do opracowania raportu były dane dotyczące wypadków oraz kontroli drogowych z zeszłorocznej majówki, tj. okresu 28 kwietnia – 7 maja 2023 roku. Dane te pochodzą ze zróżnicowanych źródeł – zgłoszeń użytkowników NaviExpert, aplikacji Rysiek, a także monitoringu radia i internetu oraz informacji udostępnianych przez policję czy zarządców dróg.
Współczynnik racjonalności kontroli drogowych obliczono na podstawie różnicy udziałów kontroli drogowych i wypadków, które miały miejsce na określonym odcinku drogi w stosunku do całego kraju. Zwizualizowane na czerwono i pomarańczowo wartości ujemne pokazują miejsca, w których kontroli drogowych w stosunku do liczby wypadków jest za mało. Wartości dodatnie, oznaczone kolorem niebieskim, wskazują z kolei trasy, gdzie kontroli w stosunku do liczby wypadków jest nieproporcjonalnie dużo. Wartości oscylujące w okolicy zera, czyli białe, to miejsca, w których liczba kontroli jest odpowiednio dopasowana do liczby wypadków.