Mimo że z jazdą na suwak jest coraz lepiej na polskich drogach, tak z korytarzem życia kierowcy wciąż jeszcze mają spory kłopot.
Korytarz życia to pozostawione miejsce dla pojazdów ratunkowych poruszających się w korku, między stojącymi samochodami.
Jak to się robi?
- jeśli widzisz, że droga zaczyna się korkować, zjedź do krawędzi pasa pozostawiając przestrzeń między autami, nie czekając na sygnał karetki;
- znajdując się na pasie ruchu pierwszym od lewej zjedź do lewej krawędzi jezdni, albo na pas rozdziału lub pas zieleni; jadąc prawy pasem – na prawo. Nawet jeśli miałbyś najechać na pas awaryjny.
Korytarze w praktyce:
- pierwsze korytarze życia zaczęto stosować w latach 80.;
- w Austrii, Czechach, Niemczech, Słowenii, Szwajcarii czy na Węgrzech mają one dzisiaj formę prawną;
- za brak stosowania się do przepisów można dostać mandat, np. w Niemczech za niezostawienie miejsca karetce można zapłacić ok. 700 euro, a za jazdę takim korytarzem cywilnym samochodem ponad 3 tys. euro;
- w Polsce trwają prace nad usankcjonowaniem korytarzy życia.
Jak wynika z policyjnych statystyk, w ubiegłym roku na polskich drogach doszło do ponad 32 760 wypadków, w których zginęło 2 831 osób. Być może, gdyby wszyscy kierowcy wiedzieli co to jest korytarz życia i jak go stosować, statystyki byłyby nieco inne?