*artykuł aktualizowany
Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle są aktywne od ponad sześciu lat. To jeden ze skuteczniejszych sposobów na rejestrowanie wykroczeń, który znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Chcesz się dowiedzieć, jaki mandat za przejazd na czerwonym światle może Ci grozić?
Z tego wpisu dowiesz się:
- jak działają kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle,
- co grozi za przejazd na czerwonym świetle,
- w jakich lokalizacjach znajdują się kamery na światłach.
Przejazd na czerwonym świetle a rejestratory przejazdu
Kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, to obok fotoradarów i odcinkowego pomiaru prędkości, narzędzie GITD, mające na celu wyłapywanie przewinień polskich kierowców i dbanie o bezpieczeństwo pieszych oraz rowerzystów. Urządzenia zamontowane są w sumie na 48 skrzyżowaniach dróg krajowych (stan na 22.10.2024), na których, według wskazań policji, najczęściej dochodziło do kolizji.
Zgodnie z danymi napływającymi z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, kamery te codziennie rejestrują około kilkaset wykroczeń. Ich zapis pozwala ukarać kierowcę – za wykroczenie, jakim jest przejazd na czerwonym świetle, grozi mandat oraz punkty karne.
Jak działa rejestrator przejazdu na czerwonym świetle?
Na terenie Polski zastosowano dwa rodzaje urządzeń służących rejestrowaniu wykroczeń na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Ich celem jest dotarcie do kierowców, którzy opuszczają skrzyżowanie na czerwonym świetle, a konsekwencją – mandat za przejazd w niedozwolonym czasie.
- System kamer
Widocznym elementem systemu są kamery zainstalowane przed oraz na sygnalizatorze. Pierwsza weryfikuje czy zapaliło się już czerwone światło, by następnie zarejestrować tył auta, jeśli to wjedzie za ustaloną linię (linię zatrzymania lub sygnalizator). Druga kamera uruchamiana jest w następstwie aktywacji tej pierwszej i ma za zadanie sfotografowanie twarzy kierowcy oraz przednich tablic rejestracyjnych jego pojazdu.
źródło: CANARD
- System czujników w asfalcie
System działa dzięki zatopionym w asfalcie pętlach indukcyjnych, umiejscowionych zwykle tuż za linią zatrzymania, lub, w przypadku jej braku, tuż za sygnalizatorem. Jedynym widocznym elementem systemu jest maszt, w którym umieszczona jest kamera robiąca zdjęcia.
Po zapaleniu się czerwonego światła system czeka na impuls, wysyłany z pętli w momencie najechania na nią autem. Następnie po przejechaniu pętli załącza się kamera, robiąca zdjęcie pojazdu od przodu, a po ustalonym odgórnie czasie (niecała sekunda), robione jest kolejne zdjęcie, pozwalające stwierdzić czy auto tylko nieznacznie przejechało przez linię, czy też pokonało całe skrzyżowanie na czerwonym świetle.
W przeciwieństwie do fotoradarów stacjonarnych czy odcinkowego pomiaru prędkości, przed rejestratorem przejazdu na czerwonym świetle kierowca nie jest ostrzegany. Wyjątkiem są skrzyżowania mierzące prędkość przejazdu – tam już musi znaleźć się znak z adekwatnym ostrzeżeniem.
Przejazd na czerwonym świetle – punkty karne
Zdjęcia z kamer umieszczonych w miejscu, gdzie znajduje się sygnalizacja świetlna, wysyłane są do centrali. Wraz ze zdjęciami trafiają tam dane takie jak czas wjechania na skrzyżowanie od momentu zapalenia się czerwonego światła czy numery tablic rejestracyjnych. Ostatecznie jednak to funkcjonariusz, bazując na analizie obrazu wideo, stwierdza, czy doszło do złamania przepisów ruchu drogowego, czy też nie.
Jaki mandat za przejazd na czerwonym świetle otrzymać może kierowca w 2023 roku? Jakie konsekwencje grożą? Zgodnie z aktualnymi przepisami zignorowanie czerwonego światła skutkuje mandatem w wysokości 500 zł oraz aż 15-ma punktami karnymi.
Jak uniknąć mandatu z kamery na światłach?
NaviExpert oraz Rysiek od początku funkcjonowania rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle informują kierowców o ich istnieniu. Obie aplikacje ostrzegają o tych miejscach graficznie, dzięki czemu kierowca zawczasu wie, że nie warto łamać przepisów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Może to się bowiem skończyć mandatem.
AKTUALNA LISTA lokalizacji działających kamer na światłach
Rejestratory przejazdu zamontowane są na sygnalizacji świetlnej w obrębie kilkudziesięciu skrzyżowań w całej Polsce. W jakich lokalizacjach przejazd na czerwonym świetle wiązać się będzie z rejestracją, a co za tym idzie – wysokim mandatem oraz naliczeniem punktów karnych? Przedstawiamy lokalizacje aktywnych rejestratorów przejazdów z podziałem na województwa.
Województwo dolnośląskie
- Bolesławiec, u zbiegu ulic: Asnyka, Al. Tysiąclecia, Chrobrego i Spółdzielczej (22.10.2023) – ZOBACZ NA MAPIE
- Wrocław, skrzyżowanie ulic Na Ostatnim Groszu (DK5) i Bystrzyckiej – ZOBACZ NA MAPIE
- Wrocław, skrzyżowanie drogowo – kolejowe, ul. Szczecińska DW356 (14.09.2023) – ZOBACZ NA MAPIE
- Wrocław, ul. Średzka (DK94) – przejazd kolejowy – ZOBACZ NA MAPIE
- Polkowice, skrzyżowanie DK3 z ul. Kopalnianą – ZOBACZ NA MAPIE
- Jelenia Góra, skrzyżowanie al. Jana Pawła II (DK3) z Grunwaldzką – ZOBACZ NA MAPIE
- Świdnica, skrzyżowanie ul. Esperantystów ze Stęczyńskiego/ Łączną (DK35) – ZOBACZ NA MAPIE
Województwo kujawsko-pomorskie
- Nakło nad Notecią, skrzyżowanie Obwodnicy z ul. Mrotecką, DK10 z DW241 – ZOBACZ NA MAPIE
- Grębocin, skrzyżowanie ulicy Kowalewskiej z Dworcową i Lubicką, DK10 z DW552 – ZOBACZ NA MAPIE
- Kowal, skrzyżowanie DK 91 z Wojska Polskiego, DK91 z DW269 – ZOBACZ NA MAPIE
- Żnin, ul. Mickiewicza (DW251) – ZOBACZ NA MAPIE
Województwo lubelskie
- Anielin, skrzyżowanie DK 12 – Anielin – ZOBACZ NA MAPIE
Województwo łódzkie
- Zgierz, skrzyżowanie Al. Armii Krajowej z ul. Długą – ZOBACZ NA MAPIE
- Piotrków Trybunalski, skrzyżowanie ul. Sikorskiego z Al. Concordii – ZOBACZ NA MAPIE
- Łódź, skrzyżowanie ul. Drewnowskiej z al. Włókniarzy – ZOBACZ NA MAPIE
- Łódź, skrzyżowanie al. Jana Pawła II z ul. Obywatelską – ZOBACZ NA MAPIE
- Piotrków Trybunalski, skrzyżowanie al. Piłsudskiego z Al. Armii Krajowej – ZOBACZ NA MAPIE
- Łódź, rondo mjr. Alfreda M. Biłyka, DK91/DK72 – ZOBACZ NA MAPIE
- Radomsko, ul. Piłsudskiego – ZOBACZ NA MAPIE
- Wieluń, skrzyżowanie ul. Piłsudskiego i Krakowskie Przedmieście – ZOBACZ NA MAPIE
- Łódź, rondo Inwalidów – ZOBACZ NA MAPIE
Województwo małopolskie
- Olkusz, DK 94, skrzyżowanie ulic Kazimierza Wielkiego i Pakuskiej – ZOBACZ NA MAPIE
- Mikołajów, skrzyżowanie DK 94 z Sierachowicami – ZOBACZ NA MAPIE
- Nowy Sącz, rondo Solidarności, skrzyżowanie ulic Kilińskiego z Królowej Jadwigi – ZOBACZ NA MAPIE
- Kraków, rondo Dywizjonu 308 – ZOBACZ NA MAPIE
- Kraków, skrzyżowanie ul. Zakopiańska/ Wadowicka z ul. Brożka/ ks. Tischnera – ZOBACZ NA MAPIE
Województwo mazowieckie
- Jabłonna, Rondo Biskupów Płockich – ZOBACZ NA MAPIE
- Marki, skrzyżowanie Al. marsz. Piłsudskiego z ul. Wspólną – ZOBACZ NA MAPIE
- Mroków, skrzyżowanie Al. Krakowskiej z ul. Rejonową i Szkolną – ZOBACZ NA MAPIE
- Warszawa, DW637, Cyrulików – przejazd kolejowy – ZOBACZ NA MAPIE
Województwo podkarpackie
- Ropczyce, skrzyżowanie ul. 3 Maja z DK94 – ZOBACZ NA MAPIE
- Stalowa Wola, skrzyżowanie Al. Jana Pawła II z ul. Komisji Edukacji Narodowej – ZOBACZ NA MAPIE
Województwo podlaskie
- Białystok, skrzyżowanie ul. Gen. Sosabowskiego/ Sulika z Kazimierza Wielkiego (DK19/DW676) – ZOBACZ NA MAPIE
- Białystok, skrzyżowanie ul. Zwierzynieckiej z Ojca Pio – ZOBACZ NA MAPIE
Województwo pomorskie
- Luzino, skrzyżowanie ulic Wejherowskiej i Lęborskiej z Chłopską i Wilczka – ZOBACZ NA MAPIE
- Miszewo, skrzyżowanie ulic Gdańskiej z Gdyńską – ZOBACZ NA MAPIE
- Słupsk, skrzyżowanie ulic Wiejskiej z Gdańską – ZOBACZ NA MAPIE
Województwo śląskie
- Pyskowice, skrzyżowanie ulic Mickiewicza i Toszeckiej, DK40 i DK94 – ZOBACZ NA MAPIE
- Łaziska Górne, obwodnica w pobliżu ulicy Cieszyńskiej, DK81 – ZOBACZ NA MAPIE
- Bielsko-Biała, rondo NSZZ Solidarność, skrzyżowanie ulic Sarni Stok i Warszawskiej – ZOBACZ NA MAPIE
- Mikołów, skrzyżowanie ulicy Cieszyńskiej z Gliwicką/ Wyzwolenia, DK81 – DK44 – ZOBACZ NA MAPIE
- Pszczyna, skrzyżowanie ulic Męczenników Oświęcimskich z Górnośląską, DK1 – ZOBACZ NA MAPIE
- Zabrze, ul. Bytomska z ul. Z. Religi- ZOBACZ NA MAPIE
Województwo warmińsko – mazurskie:
- Olsztyn, Al. gen. Sikorskiego W./Synów Pułku – ZOBACZ NA MAPIE
Województwo wielkopolskie
- Piła, Obwodnica Bydgoszcz – Szczecin, na skrzyżowaniu DK10 i DK11 – ZOBACZ NA MAPIE
- Komorniki, skrzyżowanie ulic Poznańskiej z Gottlieba – ZOBACZ NA MAPIE
- Poznań, rondo Kaponiera – ZOBACZ NA MAPIE
Województwo zachodniopomorskie
- Szczecin, skrzyżowanie ulic Gen. Taczaka/ 26 Kwietnia z Derdowskiego – ZOBACZ NA MAPIE
Poważne wykroczenie – przejazd na czerwonym świetle
Zapalone na sygnalizacji świetlnej zielone światło oraz – w niektórych sytuacjach – żółte światło są jedynymi okolicznościami, podczas których kierowca może przejechać przez skrzyżowanie. Przejazd na żółtym świetle jest warunkowo dozwolony w sytuacji, w której kierowca nie może bezpiecznie zatrzymać pojazdu.
Złamanie przepisów ruchu drogowego w postaci przejazdu na czerwonym świetle stanowi poważne zagrożenie dla prowadzącego pojazd, pasażerów oraz innych uczestników ruchu, które może doprowadzić do kolizji drogowej. Jak już wspomnieliśmy, Główny Inspektorat Transportu Drogowego informuje o kilkuset sytuacjach dziennie, w których rejestrowany jest fakt wjechania na skrzyżowanie na czerwonym świetle. To duże i niepokojące liczby. Przejazd na czerwonym świetle często związany jest z innym wykroczeniem – jazdą z niedozwoloną prędkością, uniemożliwiającą bezpieczne zatrzymanie.
Mandat za czerwone światło – bezpieczna jazda z NaviExpert
Zdajemy sobie sprawę, że moment, kiedy żółte światło zamienia się w czerwone to ułamek sekundy, a gwałtowne hamowanie mogłoby spowodować duże niebezpieczeństwo dla kierowcy i innych uczestników ruchu. Dlatego nasza nawigacja wyposażona jest w system ostrzegania o rejestratorach, a tym samym praktycznie uniemożliwia przejazd na czerwonym świetle.