Od dzisiejszego wieczora do najbliższej środy zostaje wstrzymana produkcja w fabryce Opla w Gliwicach. Przerwa jest związana z koniecznością dostosowania produkcji do zamówień. Tegoroczny plan produkcyjny fabryki obejmuje 174 tys. aut i kilkudniowy przestój ma służyć jego realizacji oraz przynieść oszczędności. Bardziej opłacalne jest bowiem wstrzymanie produkcji niż jej zmniejszenie w pewnym okresie czasu, przede wszystkim ze względu na koszty energii.
Gliwicka fabryka we współpracy z naukowcami z Politechniki Śląskiej wprowadziła w tym roku program, który przyniósł ok. 30-procentowe zmniejszenie zużycia energii. Co więcej za stworzony system zarządzania energią General Motors Manufacturing Poland uzyskał latem, jako pierwszy zakład produkcyjny w Polsce, certyfikat zgodności z normą EN 16001.
Przerwy w pracy fabryk samochodów
Jednodniowe przerwy miały miejsce również we wrześniu, ale i tak produkcja jest większa niż w roku ubiegłym (wtedy wynosiła 158,7 tys. aut). Dyrekcja przewiduje odrobienie strat w styczniu i lutym przyszłego roku – pracownicy odpracuję wtedy te kilka dni w soboty (o ile pozwoli na to sytuacja rynkowa).
Jesienią przerwy w produkcji zastosował także Fiat, niestety w połączeniu z redukcją zatrudnienia. Dotyczy to jednak nie tylko naszego kraju – wprowadził je także Citroën w fabryce na Słowacji a we Francji pracę w rodzimych fabrykach przystopował Renault. Ponadto Peugeot-Citroën zapowiedział zwolnienia w sumie aż 6 tys. pracowników we Francji i innych państwach Europy.
Dyrektor zakładu Opla w Gliwicach, Andrzej Korpak, jest jednak przekonany o ożywieniu popytu i zwiększeniu produkcji w przyszłym roku. Ma też ku temu powody, gdyż fabryka znalazła sie w dużo lepszej sytuacji wskutek poczynionych inwestycji i decyzji General Motors.
Wielkie plany fabryki Opla na 2012 rok
W tym roku fabryka produkuje głównie pięciodrzwiową wersję Astry IV. W październiku ruszyła w gliwickiej fabryce produkcja trzydrzwiowej Astry IV GTC, latem 2012 ma być rozpoczęta produkcja wersji sedan.
Ponadto latem przyszłego roku zapowiadane jest pojawienie się w salonach nowej sportowej Astry OPC, zapowiadanej jako „najszybsza Astra w historii”. Model, podobnie jak wersja GTC, ma być produkowany tylko w Gliwicach.
- Zapowiadana Astra OPC ma być najszybszą Astrą w historii
Szczęśliwi przyszli posiadacze tak szybkiego auta będą jednak musieli pamiętać o nieprzekraczaniu prędkości na naszych drogach. Pomoże im w tym oczywiście NaviExpert, ostrzegając o ograniczeniach prędkości.