Naviexpert

NaviExpert

Pobierz i testuj za darmo!

Pobierz Pobierz

25.04.2012

Jeździsz jeszcze na zimówkach?!

Opony samochodowe

Powszechnie uważa się, że powinniśmy wymieniać opony na letnie, gdy temperatura powietrza wzrośnie powyżej 7 stopni Celsjusza. Ale kiedy tak naprawdę powinno się je zmieniać i na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiednich kół?

W wyższych temperaturach guma, z której są zrobione opony zimowe szybciej się rozgrzewa, co może spowodować zmniejszenie przyczepności pojazdu i wydłużyć drogę hamowania. Nie bez znaczenia jest również to, że zimówki zużywają się dużo szybciej w wyższych temperaturach. Takiego zdania są eksperci, ale wielu kierowców i mechaników twierdzi, że magiczna granica 7 stopni jest jedynie zabiegiem marketingowym producentów opon, którym zależy na przede wszystkim na maksymalizowaniu zysku.

Zdrowy rozsądek

Co prawda większe zużycie opon zimowych w wyższych temperaturach zostało potwierdzone wynikami badań, jednak nie oznacza to, że w cieplejsze dni kierowca jadący na zimówkach jest tykającą bombą zegarową na drodze. Znawcy tematu podkreślają, że maksymalna temperatura w dzień nie powinna być w tym przypadku punktem odniesienia dla kierowców. Często zdarza się, że nawet późną wiosną, mimo upałów w dzień, w nocy temperatura spada prawie do zera. Po kilku godzinach w takich warunkach opona letnia rozgrzewa się znacznie wolniej i ma przez to mniejszą przyczepność niż opona zimowa.

Dlatego najrozsądniej jest stosować się do zasady: zimówki załóż jako pierwszy, letnie – jako ostatni. O ile niebezpieczeństwo wpadnięcia zimą w poślizg na letnich oponach jest naprawdę znaczne, o tyle jazda na oponach zimowych nawet dwa tygodnie dłużej niż inni kierowcy wcale nie sprawia, że jesteśmy zagrożeniem na drodze. Nie powinniśmy również przejmować się zbytnio zużyciem bieżników opon zimowych przy wyższych temperaturach. Owszem, jest ono większe, ale w okresie kilku tygodni nie zniszczymy doszczętnie kół, chyba że planujemy intensywne wyścigi, wiraże i kręcenie bączków.

Wybór właściwej opony

Dobrze dopasowane opony są dla samochodu jak dobre buty dla piechura. Właśnie dlatego kierowanie się wyłącznie ceną i rozmiarem nie jest dobrym wyborem. Zanim kupimy opony, powinniśmy przede wszystkim odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  1. Jaki jest nasz styl jazdy?
  2. Ile kilometrów rocznie pokonujemy?
  3. Jakiego typy drogami zazwyczaj jeździmy?

Odpowiedź na te pytania pozwoli nam ustalić, czy lepszym rozwiązaniem będzie dla nas bardziej wydajna pod względem ekonomicznym opona o dużej odporności na ścieranie, czy opona o większej przyczepności, rekomendowana przy dynamicznym sposobie prowadzenia. Kierowcy, którzy jeżdżą dużo i często z pewnością docenią kryterium trwałości.

Nie zapomnij o ciśnieniu

Nie każdy z kierowców zdaje sobie sprawę, że utrzymanie właściwego ciśnienia opon wpływa bezpośrednio na szybkość ich zużycia. Nawet niewielkie różnice w stosunku do ciśnienia dedykowanego dla danego modelu samochodu mogą prowadzić do znacznie szybszego zużycia bieżnika. Dlatego warto sprawdzać ciśnienie raz na kilka tygodni i pamiętać, że jazda z „kapciem” jest nie tylko niebezpieczna, ale również nieekonomiczna.

Przełom kwietnia i maja to najlepszy czas na zmianę opon na letnie. Bez względu na to czy są nowe, czy używane, powinny być sprawdzone i dobrze dopasowane. I jeszcze na koniec ABC przechowywania opon:

  1. Opony na obręczach składuj w pozycji leżącej lub wiszącej
  2. Opony bez obręczy trzymaj w pozycji pionowej
  3. trzymaj opony w chłodzie, w ciemnym miejscu i z dala od substancji chemicznych, które mogłyby uszkodzić opony.

Szerokiej drogi – na co dzień i od święta – życzy NaviExpert.


Podobne wpisy

22.11.2024 | Co nowego?

Nowość w NaviExpert: głosowe zgłaszanie...

30.10.2024 | Aktualności drogowe

NaviExpert za darmo dla wszystkich! Pomoże...

27.08.2024 | Co nowego?

NOWOŚĆ w NaviExpert – sekcja...

26.08.2024 | Aktualności drogowe

Kierowcy pod czujnym okiem kamery [LISTA...

26.08.2024 | Aktualności drogowe

Odcinkowy pomiar prędkości [LISTA miejsc]

26.08.2024 | Aktualności drogowe

Ceny autostrad w Polsce. Ile zapłacimy...