Każdy kierowca potrafi hamować, ale hamować w sytuacji awaryjnej na śliskiej nawierzchni to już nie takie proste.
Hamowanie awaryjne jest sposobem na uniknięcie zderzenia lub w najgorszej sytuacji – na zmniejszenie jego skutków.
Jak wykonać hamowanie awaryjne prawidłowo i skutecznie?
Pozycja za kierownicą
Odległość fotela kierowcy od pedałów powinna być taka, żeby noga po wciśnięciu hamulca „do podłogi”, była nadal lekko ugięta. Pozwoli to na wciskanie hamulca z bardzo dużą siłą, co istotnie wpłynie na długość drogi hamowania.
Nie ma na co czekać
Niezwłocznie przejdź do działania i z całą siłą kopnij jednocześnie w hamulec oraz sprzęgło. Hamulec i sprzęgło trzymaj wciśnięte, aż do całkowitego zatrzymania pojazdu.
Pamiętaj, że jeśli nawierzchnia po której jedziesz jest śliska i niepewna, to droga hamowania będzie dłuższa nawet kilkukrotnie, w porównaniu z normalną i suchą drogą asfaltową.
Długość hamowania awaryjnego w przypadku śliskiej nawierzchni wygląda następująco:
- przy prędkości 50 km/h długość hamowania to 10 metrów
- przy prędkości 70 km/h, samochód będzie już potrzebował 20 metrów do całkowitego zatrzymania.
Zobacz to na filmie:
Chcesz zobaczyć więcej porad dotyczących bezpiecznej jazdy? Obejrzysz je na kanale NaviExpert.