Naviexpert

NaviExpert

Pobierz i testuj za darmo!

Pobierz Pobierz

22.02.2018

Jak się jeździ eko – podstawowe zasady eco drivingu

Eco driving został zdefiniowany w połowie lat 90-tych XX wieku równocześnie w Finlandii i Szwajcarii i były odpowiedzią na ówczesne unowocześnienia w produkcji silników spalinowych. Tamtejsi naukowcy stwierdzili, że odpowiedni styl jazdy może przynieść oszczędności w eksploatacji samochodu.

 

Zasady eco drivingu

Podstawowe zasady tej techniki jazdy można streścić w kilku punktach:

  • włącz wyższy bieg najszybciej, jak to możliwe;
  • przyspieszaj energicznie, wciskając pedał gazu do 3/4 głębokości;
  • nie przekraczaj 2500 obr/min.;
  • jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach;
  • hamuj silnikiem, nie jedź na luzie.

 

Kluczowe znaczenie ma taktyka jazdy – by była możliwie najpłynniejsza, należy patrzeć jak najdalej przed siebie i jak najprędzej dostrzegać powody do zmiany prędkości jazdy lub pasa ruchu. Dzięki temu często wystarczy hamowanie silnikiem, zamiast ostrego hamowania w ostatniej chwili.

 

Jazda eko (nie)dawno wynaleziona

Inteligentni i bystrzy automobiliści potrafili jeździć płynnie już 100 lat temu. Znali też, albo intuicyjnie stosowali, zasadę: silnik tłokowy najekonomiczniej wykorzystuje paliwo, kiedy jest prawie maksymalnie obciążony, to znaczy przyspiesza lub utrzymuje stałą prędkość pojazdu przy stosunkowo niewysokich obrotach, na najwyższym możliwym biegu. W konkurencji jazdy „o kropelce” w epoce benzyny na kartki w PRL-u mistrzowie potrafili „maluchami” pokonywać stukilometrowe trasy zużywając niewiele ponad 3 litry benzyny. Ich technika jazdy „eko” od obowiązującej teraz różniła się tylko jednym – jak najczęściej toczyli się na luzie. Dziś jazdę ”na luzie” zastąpiła jazda „bez gazu” i to główna różnica.

 

To, co było dawniej jazdą ekstremalną – dziś jest zalecane w instrukcjach obsługi nowoczesnych aut. „Jedź na najwyższym możliwym biegu – zużyjesz nawet dwa razy mniej paliwa, jadąc z taką samą prędkością”.

 

Nowe technologie w służbie eco drivingu

Eco driving otrzymuje dziś wsparcie – w najnowszych modelach aut – w postaci sześcio-, siedmiobiegowych skrzyń przekładniowych, a także elektronicznych „podpowiadaczy” sugerujących włączenie wyższego biegu. Te udogodnienia ułatwiają nam odpowiednie przełączanie biegów i kontrolowanie obrotów.

 

Technika szybkiego włączania wyższych biegów i unikania obrotów wyższych niż 2500 na minutę to jedna strona medalu. Druga to umiejętność płynnej jazdy. Jak najrzadziej zwalniać, a zwłaszcza stawać, bo każde hamowanie to bezpowrotna strata energii, jaką chwilę wcześniej wydatkowałeś, by rozpędzić samochód.

 

Nic nie jest w stanie lepiej pomóc kierowcy-eko jeździć bez zbędnych zatrzymań niż interaktywna nawigacja satelitarna, pozwalająca omijać korki i zachować płynność jazdy. Podpowiedzi nawigacji NaviExpert pracującej w trybie Community Traffic pozwalają wybierać trasy gwarantujące płynną jazdę – maksymalizujące oszczędności w zużyciu paliwa, hamulców, opon i elementów przeniesienia napędu.


Podobne wpisy

22.11.2024 | Co nowego?

Nowość w NaviExpert: głosowe zgłaszanie...

30.10.2024 | Aktualności drogowe

NaviExpert za darmo dla wszystkich! Pomoże...

27.08.2024 | Co nowego?

NOWOŚĆ w NaviExpert – sekcja...

26.08.2024 | Aktualności drogowe

Kierowcy pod czujnym okiem kamery [LISTA...

26.08.2024 | Aktualności drogowe

Odcinkowy pomiar prędkości [LISTA miejsc]

26.08.2024 | Aktualności drogowe

Ceny autostrad w Polsce. Ile zapłacimy...